Lilleskolerne på vej til at blive medlemmer af Dansk Friskoleforening

Afstemning ved repræsentantskabsmøde viste stor opbakning.
Af: Maren Skotte, Friskolernes Hus
27.04.15

Lilleskolerne havde repræsentantskabsmøde fredag den 24. april 2015, hvor der skulle stemmes om en historisk ændring af vedtægterne, som indebærer, at Lilleskolerne fremover vil være en del af Dansk Friskoleforening.

Markant opbakning til ændringsforslaget
28 skoler var repræsenterede ved mødet - svarende til cirka halvdelen af Lilleskolerne. Efter en god debat med fordele og ulemper ved en kollektiv indmeldelse i Dansk Friskoleforening, viste afstemningen en markant opbakning til de fremlagte vedtægtsændringer. 27 ud af 28 skoler stemte for forslaget.

Såfremt Lilleskolerne også stemmer for ændringsforslaget ved det ekstraordinære repræsentantskabsmøde den 30. maj, vil det fremefter betyde, at Lilleskolerne bliver en del af Dansk Friskoleforening.

Foreningen ændrer navn til Lilleskolernes Sammenslutning og vil stadigt have en selvstændig forening med egen bestyrelse, ligesom det er tanken, at der skal ansættes en person til at tage vare på de særlige events og initiativer, som er målrettet Lilleskolerne.

Lilleskolerne vil fokusere på pædagogikken
Lilleskolerne ønsker således at skabe rammerne for, at Lilleskolernes særlige pædagogik og egenart kan dyrkes og understøttes i endnu højere grad. Hvad angår den politiske interessevaretagelse ønsker man at samarbejde med Dansk Friskoleforening.

Formand Søren Hansen erkender, at opgaverne er blevet for store »Vi har måtte erkende, at vi som lille forening med begrænsede ressourcer, ikke kan varetage lilleskolernes politiske interesser alene. Moderne politisk interessevaretagelse kræver mange kræfter og kompetencer hos både formandskab, bestyrelse og sekretariat. Der skal udarbejdes baggrundsmateriale, analyser, oplæg, artikler og pressemateriale, og der skal bruges rigtig mange ressourcer på at mødes med politikere, debattører, embedsmænd og skolefolk«.

Såfremt de 60 Lilleskoler melder sig kollektivt ind i Dansk Friskoleforening, vil der samlet set være 330 medlemsskoler i Dansk Friskoleforening svarende til 45.000 elever.

<link fileadmin user_upload nyheder april_-_juni_2015 mundtlig_beretning_lilleskolerne_2014-15.pdf download file>Læs formand for Lilleskolerne Søren Hansens mundtlige beretning (pdf)