Lovforslag om skattefritagelse for frie grundskoler med privat pasningsordninger er fremsat

Nyt lovforslag afskaffer skattepligten for frie grundskoler, der også driver en privatinstitution eller privat pasningsordning. Loven træder i kraft 1. januar 2018.
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
22.11.17

Ifølge den gældende lovgivning er frie grundskoler, der driver en privatinstitution eller privat pasningsordning, organiseret som selvejende institutioner, skattepligtige både af den erhvervsmæssige indkomst der kommer fra daginstitutionen og af indkomsten fra skolevirksomheden.

Denne skattepligt afskaffes med det lovforslag skatteministeren fremsatte i folketinget den 15. november. Loven skal træde i kraft 1. januar 2018 og har virkning fra og med indkomståret 2012.

Frie grundskoler er som udgangspunkt fritaget for skat – men kun når skolens virksomhed er begrænset til skoledrift. Det vil sige skole og undervisning i børnehaveklassen til og med 10. klasse.

Hvis skolen tilføjer en virksomhed i form af dagtilbud vil ikke kun dagtilbuddet, men hele skolens virksomhed være skattepligtig. Det er ulogisk og en skævvridning i forhold til de offentlige dagtilbud, der ikke er skattepligtige.

­­

I 2004 fik frie grundskoler mulighed for at oprette puljeordninger og private pasningsordninger for børn der var fyldt 3 år. Denne mulighed blev dog afskaffet i 2007. I 2009 fik skolerne mulighed for at oprette dagtilbud (børnehaver) og i 2014 blev der endvidere mulighed for at oprette dagtilbud for børn ned til 0 år, typisk i form af vuggestuer.

Frie grundskoler fritages for skattepligt
Lovændringerne betyder, at skattereglerne tilpasses de gældende regler for frie grundskoler i friskoleloven, hvorefter skolerne er skattefritaget. Driften af børnehaver og vuggestuer er en del af den frie grundskoles virksomhed under bestyrelsens overordnede ledelse. Et eventuelt overskud fra driften af dagtilbuddet kan overføres til skolen og anvendes i overensstemmelse med skolens vedtægt.

<link http: www.ft.dk ripdf samling lovforslag l105 external-link-new-window internal-link>Se lovforslaget