Ny ferielov

Der bliver i denne tid udbudt adskillige informationsdage omkring den nye ferielov, som træder i kraft den 1. september 2020.
Af: Tove Dohn Jensen, Friskolernes Hus
12.09.18

Feriereglerne på vores område er helt særlige, hvorfor vores råd er at afvente nærmere information direkte fra Friskolerne Hus.

En uddybning af likviditetsovervejelserne i forbindelse med indefrysningsåret, og også et beregningsoverslag over hvor stor en likviditet indefrysningsåret betyder, kan læses i <link https: www.friskoler.dk nyheder artikel titel regnskabstid-saet-fokus-paa-opgoerelsen-af-feriepengeforpligtelsen-forberedelsen-til-den-nye-fe _blank external-link-new-window internal-link>nyhedsbrevet fra den 17. januar 2018.

Selve ferielovens hovedprincipper kan læses i <link https: www.friskoler.dk nyheder artikel titel den-nye-ferielov-er-paa-vej-traeder-i-kraft-1-september-2020 _blank external-link-new-window internal-link>nyhedsbrevet fra den 8. november 2017.

Vi råder til
I Friskolernes Hus råder vi til, at den enkelte skole overvejer, om skolen i 2020/2021 vil ud af sin feriepengeforpligtigelse for indfrysningsåret, der går fra den 1. september 2019 til den 31. august 2020. I så tilfælde skal skolen sikre sig, at skolens likviditet gør dette muligt.

Herudover opfordrer vi til, at man på skolerne holder sig løbende orienteret via SkoleNyt. Ydermere opfordrer vi til deltagelse på Friskoleforeningens kursusdage/infodage omkring den nye ferielov og den kommende nye ferieaftale, som er helt særlig inden for vores område.

Vi forventer i starten af 2019 at kunne rådgive omkring den mest optimale ferieplanlægning for skolens personale for skoleåret 2019/2020, således at en evt. ændret ferieplan kan varsles for skolens ansatte inden udgangen af marts 2019.