Ny lov om specialundervisning vedtaget

Mulighed for bedre dækning, men pengene mangler fortsat.
Af: Maren Skotte, Friskolernes Hus
21.05.15

Folketinget har den 19. maj vedtaget loven om en ny ordning for specialundervisningstilskud til frie grundskoler. Med lovforslaget indføres faste takster for hver specialundervisningselev, og der indføres mulighed for, at skoler der gør en særlig indsats på specialundervisningsområdet, kan blive profilskoler og derved få lidt mere gunstige tilskud.

Tilskudsordningen omlægges således, at tilskud til specialundervisning fremover følger finansåret - i modsætning til den nuværende ordning, hvor tilskuddet følger skoleåret.

Ansøgningsproceduren ændres også, idet tilskuddet fremover vil blive fastsat ud fra skolens indberetninger pr. 5. september. I år var således sidste gang skolerne skulle søge i februar måned (der kan dog fortsat søges efter sommerferien for nytilkomne elever i skoleåret 2015/16). Dokumentationskravene om udredning og PPR-udtalelse er uændrede, dog skal materialet ikke længere indsendes, men naturligvis være til rådighed på skolen for revision m.v.

Gradvis indfasning af loven
Loven indfases gradvist. I skoleåret 2015/16 gives tilskud efter de nuværende regler. Fra august 2016 går man over til at yde tilskuddet pr. finansår. Det betyder, at skolen pr. 5. september 2015 skal søge om tilskud til specialundervisning for perioden august-december 2016. Specialundervisningstilskud for 2017 skal så søges pr. 5. september 2016.

Loven omhandler både specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand. Det betyder ifølge lovbemærkningerne, at skolens leder er forpligtet til at vurdere om en elevs behov bedst imødekommes med en lærerfaglig undervisningsindsats eller ved en pædagogfaglig støtteindsats. Midlerne er ikke på forhånd øremærkede.

Fortsat uvished om dækningsgrad
Den konkrete dækningsgrad afhænger af, hvor mange midler der afsættes på finansloven. Derfor kan der endnu ikke gives tydelige svar på, hvad lovændringen konkret betyder for den enkelte skole.

Skoleforeningerne har udarbejdet forskellige indstillinger til Undervisningsministeriet om, hvor høje takster man ønsker, og hvor mange penge man derfor ønsker afsnøret.

Friskoleforeningen og Lilleskolerne arbejder for en høj dækning, der matcher koblingsprocenten til den almindelige undervisning, således at skolen modtager mindst 71 % af udgifterne ved at afvikle specialundervisningen. Pengene er til stede, fordi tilskuddet til de frie grundskoler er beregnet udfra folkeskolens gennemsnitsudgifter inklusiv udgifterne til specialundervisning.

Afsnøringen er således et udtryk for, hvordan man internt i sektoren omfordeler den samlede bevilling, således at der kommer tilstrækkeligt mange penge ud til elever med specialundervisningsbehov.

<link http: www.ft.dk samling lovforslag l180 external-link-new-window external link in new>Lov om specialundervisning - vedtaget den 19. maj 2015

<link fileadmin user_upload nyhedsbreve skolenyt skolenyt_24_2015_df_lille.pdf download file>Læs uddybning om lovens indhold i SkoleNyt