Ny taxametermodel skal styrke specialundervisningen på frie grundskoler

Lovforslaget er blevet 1. behandlet.
Af: Maren Skotte, Friskolernes Hus
27.04.15

Regeringen har fremsat et lovforslag, der skal styrke specialundervisningen på de frie grundskoler, efterskoler og frie fagskoler. Fremover får skolerne et fast tilskud pr. elev fremfor at skulle søge løbende om tilskud. Denne administrative byrde slipper skolerne for fremover.

Loven skal forbedre muligheden for at have specialundervisningselever på friskolerne
Modellen er lavet i samarbejde med skoleforeningerne og har til hensigt at føre til bedre tilbud for elever med særlige behov. I dag er der en dækningsgrad på mellem 25 og 40% af specialundervisningsbehovene. Det er denne virkelighed, som skoleforeningerne og ministeriet ønsker at forbedre.

Lovforslaget blev 1. behandlet den 10. april 2015 , og der er enighed om forslaget blandt samtlige partier. Derfor ser alt ud til, at forslaget bliver vedtaget i fuld enighed den 19. maj, hvor der er 3. behandling. <link http: www.ft.dk samling lovforslag l180 tidsplan.htm external-link-new-window external link in new>Se tidsplan for lovforslaget. Forslaget skal træde i kraft 1. august 2015.

Lovforslaget er taxameterbaseret og indebærer tre differentierede takster, således at 1., 2. og 3. elev (og derefter) udløser hvert sit tilskud. Desuden bliver det muligt at oprette såkaldte »profilskoler« - altså en slags specialskoler. Dette er en mulighed, når en skole har mindst 13 specialundervisningskrævende elever.

Inklusionstilskud fortsætter indtil december 2016
Desuden indeholder lovforslaget en forlængelse og justering af den midlertidige tilskudsordning for inklusion på frie grundskoler for perioden fra den 1. august 2015 frem til og med 31. december 2016.

Skolerne modtager i dag (og frem til 31. december 2016) 300 kr. pr. elev samt et grundtilskud pr. skole på 70.000 kr.

<link fileadmin user_upload nyhedsbreve skolenyt skolenyt_24_2015_df_lille.pdf download file>Læs SkoleNyt nr. 24 om lovforslagets elementer.

Lovforslaget beskæftiger sig ikke med de konkrete tilskudsstørrelser vedrørende specialundervisning. Dette er en intern beslutning blandt de frie grundskoleforeninger, idet specialundervisningsmidlerne afsnøres af midlerne til normalundervisningen og dermed den samlede statstilskudspulje. Drøftelserne om puljens størrelse pågår i øjeblikket.