Nye friskoler klar til start!

Se TV2-indslag om de nye friskoler. Undervisningsministeren mener ikke, det er afgørende, om det er en folke- eller friskole.
Af: Maren Skotte, Friskolernes Kontor
08.08.12

Forældregrupper, der ønsker at oprette en friskole, skal hvert år overholde den første afgørende deadline, 15. august, hvor der sammen med et anmeldelsesskema skal indbetales 20.000 kr. til Ministeriet for Børn- og Undervisning.

Det gjorde 39 forældregrupper landet over i 2011. Kun 29 af disse indbetalte 2. rate af depositum på 10.000 kr. pr. 1. februar 2012. TV2 besøgte tirsdag den 7. august 2012 tre af de friskoler, som skal til at byde velkommen for allerførste gang.

<link http: nyhederne.tv2.dk video index id external-link-new-window external link in new>Se TV2-indslag med interviews fra Den Visionære Skole, Sofiehøj Friskole og Slotsparkens Friskole (den 7. august 2012)

AntoriniFri- eller folkeskole er ikke afgørende
Christine Antorini (S) holder lige nu det årlige Sorø-møde, som i år handler om »Ny nordisk skole«. Hun mener ikke, det er afgørende, om skolen er en friskole eller en folkeskole. Hun bekymrer sig ikke over, at der kommer nye friskoler. »Det handler om at lave god skole!« siger ministeren.

Ebbe Lilliendal, formand i Dansk Friskoleforening, deltager også i dette års Sorømøde. <link internal-link internal link in current>Læs Ebbe Lilliendals blogindlæg.

<link http: nyhederne.tv2.dk video index id external-link-new-window external link in new>Se TV2-indslag med interview af Christine Antorini (7. august 2012)