Nye krav til ligestilling

Krav til måltal og politikker.
Af: Maren Skotte, Friskolernes Hus
14.05.14

Undervisningsministeriet har sendt brev til alle frie grundskoler den 13. december 2013 om nye krav til ligestillingstiltag. Tiltagene er en konsekvens af en ændring i loven om ligestilling af kvinder og mænd.

Lovændringen indebærer følgende:

• At institutionerne skal opstille måltal for andelen af det underrepræsenterede køn i bestyrelsen.
  • At institutioner med 50 medarbejdere eller derover skal udarbejde en politik for at øge andelen af det underrepræsenterede køn på de øvrige ledelsesniveauer
  • At institutionerne igennem Undervisningsministeriet skal foretage en årlig indberetning til Ministeriet for Ligestilling og Kirke om: bestyrelsernes kønssammensætning, de opstillede måltal, status for opfyldelse af måltallene og om politik for at øge andelen af det underrepræsenterede køn på de øvrige ledelsesniveauer.

Ligestillingslovens krav til sammensætning af bestyrelserne er ikke ændret.

Det elektroniske indberetningssystem er nu tilgængeligt:
<link http: ligestilling.hucama.com stat2>ligestilling.hucama.com/stat2/

Skolerne skal ved indberetningen:

• Angive det opstillede måltal,
  • Angive forholdet af mænd og kvinder i den aktuelle sammensætning i det øverste ledelsesorgan, dvs. bestyrelsen (eksklusive medarbejder- og elevvalgte medlemmer) og,
  • Konkludere om det opstillede måltal er nået eller ikke er nået. Er det opstillede måltal ikke nået, skal der tilføjes en begrundelse herfor.
  • Institutioner med 50 medarbejdere eller flere skal oplyse om den udarbejdede politik for at øge antallet af det underrepræsenterede køn i deres øvrige ledelsesniveauer, hvordan den gennemføres, og hvad der er opnået.

Institutionernes indberetning skal ske årligt og senest fem måneder efter regnskabsårets afslutning, jf. § 4, stk. 2, i ligestillingsbekendtgørelsen.

Fristen for institutionernes indberetning er den 31. maj 2014.