OK 2018 – rådgivning, vejledning og information

Af: Peter Højgaard Petersen, Friskolernes Hus
07.03.18

Friskolernes Hus informerer løbende om udviklingen i overenskomstforhandlingerne med fokus på de spørgsmål, der trænger sig på ude på skolerne og på grundlag af de oplysninger, der er tilgængelige for os.

En af udfordringerne – som vi kender fra tidligere overenskomstfornyelser/-konflikter – er, at parterne, henholdsvis faglige organisationer og skoleorganisationer, har forskellige informationskanaler og derfor af og til modtager informationerne på forskellige tidspunkter.

Denne ”informations-asymmetri” er, ved vi, frustrerende, for eksempel når en skole kan læse i avisen, at den er udtaget til strejke inden den får officiel meddelelse om det fra ministeriet eller Dansk Friskoleforening. I Friskolernes Hus bestræber vi os på, at afbøde virkningerne af ”asymmetrien”.

Friskolernes Hus afholder orienteringsmøder i april
Skolerne kan som altid søge rådgivning og vejledning om overenskomst fornyelsen hos konsulenterne i Friskolernes Hus. Ligesom vi er meget interesseret i, at høre om de spørgsmål og udfordringer man møder som følge af konfliktvarslet og de igangværende overenskomstforhandlinger.

De skoler, som de lærerforeningen har udtaget til strejke, vil modtage yderligere, særskilt information fra Friskolernes Hus med målrettet deres situation.

Som tidligere annonceret, er der planlagt 6 orienteringsmøder om overenskomstfornyelsen i april måned peget. Disse møder fastholdes indtil videre. Møderne er planlagt til afholdelse følgende datoer:

• 19. april i Nordjylland
  • 20. og 26. april i Kolding-Middelfart-Vejle området
  • 30. april i Roskilde.

Både den 19. og 30. april planlægges 2 møder, henholdsvis formiddag og eftermiddag.

<link https: www.friskoler.dk nyheder artikel titel ok-2018-foerste-konfliktvarsel-afgivet-paa-et-mindre-antal-skoler _blank external-link-new-window internal-link>Se også orientering udsendt 5. marts