OK18: Konflikten er udsat

De varslede arbejdsstandsninger udsættes i 2 uger.
Af: Michael Buch Kristensen, Friskolernes Hus
04.04.18

Da overenskomstforhandlingerne ikke har ledt til et endeligt resultat, og de varslede datoer for strejke og lockout nærmer sig, har forligsmanden meddelt som følger:
”Forligsmand Mette Christensen har i dag besluttet, at de varslede arbejdsstandsninger udsættes i 2 uger. Strejke og lockout kan herefter tidligst iværksættes på femtedagen efter udløbet af de 2 uger, det vil sige strejke den 22. april 2018 og lockout den 28. april 2018, eller på femtedagen efter, at forligsmanden inden for de 2 uger måtte erklære, at forhandlingerne er afsluttet uden resultat.”

Det betyder helt konkret, at den varslede strejke først kan iværksættes fra d. 22. april og den varslede lockout fra d. 28. april.

Undtagelse og løbende orientering
Der er dog den undtagelse, at forligsmanden, inden udløbet af de 2 uger, kan erklære forhandlingerne for afsluttet uden resultat, og dermed kan både strejke og lockout iværksættes før. Friskolernes Hus informerer løbende om forligsmandens udmeldinger.

Friskolernes Hus anbefaler, at man fortsætter med at drive skole, som man plejer, og at det kan være hensigtsmæssigt at informere ansatte og forældre om konfliktens udsættelse.