fjern søgeboks

Politikere ikke enige om, hvad demokratiske dannelse er

Førstebehandling af lovforslaget, der skal styrke kvaliteten på friskolerne.
Af: Maren Skotte, Friskolernes Hus
Kategori
Administration , Presse & politik
26.10.16

Lovforslaget om styrkelse af kvaliteten på friskolerne er en udmøntning af aftalen mellem en bred vifte af folketingets partier på baggrund af en evaluering af tilsynsordningerne på friskolerne samt et forståelsespapir fra foråret 2016, som skal "dæmme op for ekstremistiske religiøse forkyndere i Danmark". Den 13. oktober blev lovforslaget første behandlet i folketingssalen.

To partier er skeptiske: Alternativet og Enhedslisten og til dels Radikale. Resten af partierne bakker op om forslaget. 

Jakob Sølvhøj: Svagt grundlag at ændre loven på
Jakob Sølvhøj (EL) efterlyste argumenter for at ændre loven: "Der er en helt utrolig svag sammenhæng mellem den evalueringsrapport, der kom i 2015 om tilsynet på friskolerne og så det fremlagte lovforslag", pointerede han. Han udtalte desuden frygt for, at man med lovforslaget berøver forældrene deres frihed til at lave en skole, der flugter med familien værdier, og dermed lægger op til en ensretning.

Carolina Magdalene Maier (A) spurgte under debatten ind til, hvilke konkrete tilsynssager, der ligger til grund for ønsket om at skærpe tilsynet på friskolerne. Da der ikke kom præcises svar på det spørgsmål, kunne Magdalena Maier afsløre, at der i to tilfælde i perioden 2000 - 2015 har været inddraget forhold vedrørende kravet om at forberede elever til at leve i et samfund med frihed og folkestyre. "Man kan jo så spørge sig selv, om det giver tilstrækkelig anledning til at regulere loven", sagde hun.

Førstebehandlingen afslørede en grunlæggende forskel på, hvordan ordførerne vægter de konkrete ord, der er foreslået i lovændringen. Er der eksempelvis forskel på at "styrke" hhv "bidrage" til demokratisk dannelse?

Demokratisk dannelse er ikke et anerkendt begreb
Dansk Friskoleforening satte fokus på konsekvenserne af lovændringen ved en høring på Christiansborg den 5. oktober. Her problematiserede professor Ove Korsgaard blandt andet, at begrebet "demokratisk dannelse" ikke er et anerkendt pædagogisk begreb, og at det vil give store udfordringer for tilsynet, som riskirere at blive meget subjektivt.

"Demokratisk dannelse bygger på en spænding mellem myndige, autonome individer på den ene side og et samfundsmæssigt fællesskab på den anden (...) Men hvordan få udvikling af personlig myndighed og demokratisk medborgerskab og medlemskab af et demos til at gå op i en højere enhed? Hvordan fastholde den enkeltes selvbestemmelsesret og samtidig definere, hvad der er godt for andre?", spurgte Ove Korsgaard.

<link http: www.friskoler.dk nyheder artikel external-link-new-window internal-link>Se video fra Høring på Christiansborg: "Hvad betyder det at stå mål med?"
<link http: www.ft.dk webtv video salen external-link-new-window internal-link>Se førstebehandlingen af L36 (Du skal ca. 15.13.10 ind i optagelserne)
<link http: www.ft.dk samling lovforslag l36 external-link-new-window internal-link>Lovforslag som fremsat
<link http: www.friskoler.dk fileadmin filer dansk_friskoleforening presse_og_politik external-link-new-window internal-link>Dansk Friskoleforenings høringssvar

Få nyheder fra FRISKOLERNE!

Få nyt fra FRISKOLERNE via vores nyhedsbreve og vores nyhedsagent.

Du bestemmer selv, hvilke emner du vil have nyheder om - og du kan til enhver tid afmelde dig igen.
TILMELD dig nyhedsbreve og nyhedsagent.

Hele skolens forening!

I FRISKOLERNE er både ansatte, skolekredsmedlemmer og forældre automatisk medlemmer af foreningen gennem skolen. Ring til os, hvis du har brug for at løfte en sag politisk, eller hvis du har brug for konkret rådgivning. 

FRISKOLERNE

og Friskolernes Hus

Middelfartvej 77 - 5466 Asperup  
kontakt@friskolerne.dk

Telefon 6261 3013
Man-tors 9-12 og 12.30-15.00
Fredag 9-12