fjern søgeboks
Forskellighedernes fællesskab
kids playing

Retten til skolefrihed kan ikke gradbøjes

Lad os droppe retorikken om, at "indvandrerfriskolerne" ikke leverer god integration, og at folkeksolen kun er et fravalg.
Af: Af Peter Bendix Pedersen, formand i Dansk Friskoleforening, og Line Mansour, sko
Kategori Friskolestafetten
08.07.2014

Den 28. juni bragte Politiken to artikler, som begge problematiserer, at nydanskere vælger folkeskolen fra til fordel for frie grundskoler. En ny undersøgelse fra tænketanken Kraka viser nemlig, at andelen af nydanske børn fra ikke-vestlige lande, der går på frie grundskoler, er steget med 30 procent fra 2007 til 2013. Tarek Hussein, debattør og jurastuderende, mener, at denne tendens undergraver ideen bag folkeskolen.

Undersøgelsen fra Kraka viser dog også, at noget af det, der har størst betydning for, hvordan elever med ikke-vestlige baggrund klarer sig i skolen, er den type hjem, de kommer fra. Dette gælder uanset etnicitet.

Lad os bare slå fast, at det frie skolevalg er vigtigt, fordi ikke to skoler er ens ligesom ikke to børn er ens, og dét understreger skolefrihedens betydning i Danmark. Det er dobbeltmoral af værste skuffe, når Manu Sareen (R) og Alex Arendtsen (DF) på den ene side hylder det frie skolevalg, men samtidigt problematiserer netop en bestemt gruppe af borgeres frie valg.

Politikernes bekymring går på, at eleverne ikke møder tilstrækkelige doser af dansk kulturforståelse. Men sagen er jo, at netop de såkaldte "indvandrerfriskoler" har større held til at sikre, at eleverne går videre i ungdomsuddannelser og derfra videre i uddannelse. Fordi de forstår at opbygge et tillidsfuldt samarbejde med hjemmet, sætter præcise krav, tør formulere præcise forventninger og ofte kan tilbyde mindre klassekvotienter end folkeskolerne. Uddannelse må vel siges at være en central markør på en vellykket integrationsindsats? Så hvorfor begræde den indsats, disse skoler leverer? Vi må nødvendigvis anerkende, at forældre frit kan vælge skole til deres børn ud fra forskellige begrundelser. Selv de måske fattigste i dette land er villige til at betale skolepenge, hvis blot skolen kan levere faglighed, personlig dannelse og fællesskab til deres barn. Forældre vil sjældent deres børn mindre end det bedste.

Vi må stoppe retorikken om, at "indvandrerfriskolerne" ikke leverer god integration, og at folkeskolen kun er et fravalg. Uanset om der står "folke" eller "fri" foran "skole", så har vi de samme udfordringer - og det er indskrænkende for debatten, at vi sætter både folkeskoler og frie grundskoler i bås.

Skolefriheden kan ikke gradbøjes. Den er indføjet i grundloven og gælder derfor alle borgere i dette land. Men vi kan blive bedre til at se på folkeskolen og de frie grundskoler, som en del af den samlede grundskole i Danmark, ligesom vi kunne blive meget bedre til at samarbejde om de konkrete udfordringer til gavn for børnene. Uanset om det er en folkeskole eller en fri grundskole, har vi samme udfordring. Lad os derfor tale om grundskolens samlede udfordringer, og lad os især dyrke styrkerne ved grundskolens forskellighed til gavn for eleverne.

Bragt i Politiken den 8. juli 2014

Tilmeld nyhedsbrev

Dansk Friskoleforening udgiver hver anden uge nyhedsbrevet SkoleNyt.

SkoleNyt holder dig opdateret om regler, rådgivning samt nyt fra det uddannelsespolitiske område. Ved at tilmelde dig SkoleNyt accepterer du vores privatlivspolitik.


Ja, tak. Send mig SkoleNyt hver anden uge.

 

Hvad er du interesseret i?

Tilmeld dig nyhedsagenterne

Nyhedsagenter:


Ønsker du at redigere din nyhedsagent? Tryk her!


Hele skolens forening!

I FRISKOLERNE er både ansatte, skolekredsmedlemmer og forældre automatisk medlemmer af foreningen gennem skolen. Ring til os, hvis du har brug for at løfte en sag politisk, eller hvis du har brug for konkret rådgivning. 

FRISKOLERNE

og Friskolernes Hus

Middelfartvej 77 - 5466 Asperup - df(at)friskoler.dk

Telefon 6261 3013
Man-tors 9-12 og 12.30-15.00, Fredag 9-12