fjern søgeboks
Forskellighedernes fællesskab
kids playing

Skal børn gå i skole fra vugge til grav

Dårligt nok har vi skrevet høringssvar til den nye folkeskolereform og tænker på hvilken betydning, den får for friskolerne før tænketanke igen kloger sig på, hvordan skolen skal indrettes.
Af: Ebbe Lilliendal
09.01.2014

Skal børnene berøves en del af barndommen

2014 er skudt i gang med en debat om det rigtige tidspunkt for skolestart. Tænketanken KRAKA mener, at børn skal starte i skole ét år før, altså som femårige. Begrundelsen er, at så vil vi senere klare os meget bedre i PISA-testene. Hmmm!

I dag er det muligt at udsætte skolestarten for et barn, hvis det vurderes ikke at kunne følge med i børnehaveklassen som seks årig, eller barnet kan få to år i børnehaveklassen, hvis det ikke vurderes at kunne følge med i 1. klasse. Hvordan harmonerer det med, at alle børn nu skal være skoleparate som fem årige?

Børn udvikler sig meget forskelligt, det er styrken i skolestarten, som den er tilrettelagt i dag. Nogen børn er sikkert parate som fem årige andre først som syv årige, hvis vi nu skal til at presse alle ned i samme skabelon, så tror jeg, faren for at vi taber en hel del børn på gulvet allerede ved indgangen til grundskolens hoveddør blive meget stor.

I daginstitutionerne foregår der et meget professionelt og nuanceret arbejde med børnene, hvor der tages stort hensyn til det enkelte barns udvikling, det tror jeg i dag er med til at give alle børn en positiv oplevelse af det første møde med skolen. Et møde som er afgørende for den samlede skolegang.

Hvad er vigtigst PISA eller vores børn

For mig ingen tvivl - BØRNENE –

PISA og andre testsystemer som har som fremmeste mål at sammenligne ikke mindst de enkelte landes grundskoleelever, er et incitamentsstyringssystem som alene måler på, hvad OECD og en gruppe forskere finder har betydning. lige nu Har man spurgt ude på skolerne? Har man spurgt forældrene? Har man spurgt børnene?

Når det så bliver grundlaget for argumentationen for en tidligere skolestart, at vi vil klare os bedre i PISA i fremtiden. Så bør det mane til eftertanke, om det er et mål i sig selv at score højt i PISA, eller der kan tænkes andre vigtige elementer for vores børn i grundskolen. Med i dette bør indgå, at børn i Finland ikke starter tidligere i skolen end danske børn.

Hvad er vigtigst test eller dannelse

Hvem tror man kan teste sig til at børnene blive klogere ? Og da slet ikke af test, der er kommet til verden for at sammenligne med andre skoler og lande?

Hvordan kam man med PISA i lomme skråsikkert i dag sige, hvad der er det vigtigste for børnene at lære, og hvornår de skal starte i skole?

Et barn, der starter i børnehaveklassen til august 2014 går ud af grundskolen efter 10 år altså i 2024. Herefter ungdomsuddannelse i tre år og ovenpå det en kort/mellem/lang videregående uddannelse. Barnet fra børnehaveklassen årgang 2014 kommer ud på arbejdsmarkedet mellem 2030 og 2035. Hvem ved hvordan verden og arbejdsmarkedet ser ud til den tid? Gør vi bare os selv den overvejelse at gå 20 år tilbage fra i dag til starten af 90érne. Så var IT noget man talte om, men ikke hver mands eje. Internettet var kun for ganske få ( husker du det hurtige modem på 54k, der skrattede når der blev kaldt op!), mobiltelefonen fyldte det meste af bilens bagagerum og kunne kun benyttes til telefonsamtaler, og jeg kunne blive de. Kunne vi dengang forudsige hvordan verden ser ud i dag, nej vel. Men alligevel lykkedes det os at danne børn og unge, som tør tage ansvar, tør være innovative og finde kreative løsninger, som gør at de kan bruge al den viden og teknik, der er tilgængelig i dag.

Der er ikke tvivl om, at der er et fundament af faglig viden, der er nødvendig, blandt andet det at kunne læse og løse matematiske opgaver. Det er lige så vigtigt at huske dannelsen, så børn og unge bevarer motivationen og nysgerrigheden samt den demokratisk dannelse, der er fundamentet for vores solidariske velfærdssamfund.

Skubbes den dannelse i baggrunden for at Danmark kan rykke op på PISA ranglisten, så er jeg bekymret for hvordan Danmark og vores unge mennesker til den tid skal klare de udfordringer , de står overfor om 20 år. Udfordringer vi ikke kan forestilles os i dag.

Lad DANNELSEN gå forud for PISA og andre test, så er der et fundament for det fremtidige samfund barnet fra børnehaveklassen 2014 skal præge og være bæreren af om 20 til 25 år.

Tilmeld nyhedsbrev

FRISKOLERNE udgiver i alt tre nyhedsbreve, SkoleNyt, KursusNyt og InternationaltNyt. Ved at tilmelde dig accepterer du vores privatlivspolitik.


Ja, tak. Send mig følgende nyhedsbreve:

 

Hvad er du interesseret i?

Tilmeld dig nyhedsagenterne

Nyhedsagenter:


Ønsker du at redigere din nyhedsagent? Tryk her!


Hele skolens forening!

I FRISKOLERNE er både ansatte, skolekredsmedlemmer og forældre automatisk medlemmer af foreningen gennem skolen. Ring til os, hvis du har brug for at løfte en sag politisk, eller hvis du har brug for konkret rådgivning. 

FRISKOLERNE

og Friskolernes Hus

Middelfartvej 77 - 5466 Asperup - df(at)friskoler.dk

Telefon 6261 3013
Man-tors 9-12 og 12.30-15.00, Fredag 9-12