Skoler er IKKE forpligtet til at orientere FSL om arbejdstid

Flere medlemsskoler, primært skoler uden tillidsrepræsentant, er blevet kontaktet af FSL med en anmodning om at indsende opgørelsen af arbejdstiden på alle lærere for skoleåret 2015/16. Det har givet anledning til flere henvendelser til Friskolernes Hus og det kalder på en kommentar herfra.
10.08.16

Vi vil gerne understrege, at alle skoler ifølge overenskomsten -  §7 i tjenestemændenes arbejdstidsaftale - er forpligtet til at lave en arbejdstidsopgørelse for alle lærere og børnehaveklasseledere ved udgangen af normperioden. Opgørelsen skal udarbejdes på skolens initiativ og skal udleveres til den enkelte medarbejdere, som opgørelsen vedrører. Normperioden følger skoleåret og udløb således pr. 31. juli 2016.

Arbejdstidsopgørelsen er et forhold mellem skolen og lærere og børnehavesklasseledere og dermed et af de elementer, der indgår i tillidsforholdet mellem skole og medarbejdere.

Frie Skolers Lærerforening har som faglig organisation ret til at bede om konkrete oplysninger vedrørende navngivne medlemmer, når der er anledning til det, og når den pågældende har givet samtykke til videregivelse af informationer og oplysninger.

Men skolen er ikke forpligtet til at fremsende informationer vedrørende arbejdstid til FSL – også selvom skolen ikke har tillidsrepræsentant.

Set fra vores synsvinkel er det problematisk, hvis skolen udleverer de oplysninger, som FSL beder om – og som de altså ikke har krav på at få. Det handler især om tillidsforholdet mellem skolens ledelse og medarbejderne.

Dansk Friskoleforening er af Moderniseringsstyrelsen blevet bekræftet i, at FSL ikke har ret til at kræve disse arbejdstidsopgørelser udleveret. Det er undervisningsministeriet og revisor, der fører tilsyn med om friskoler overholder loven – og herunder overenskomster.

Dansk Friskoleforening vil politisk rejse problemstillingen over for FSL, da vi finder fremgangsmåden usædvanlig.

Hvis du har yderligere spørgsmål til sagen, er du velkommen til at kontakte os i Friskolernes Hus på 62 61 30 13.

Denne skrivelse er sendt til alle medlemsskoler den 10. august 2016

Venlig hilsen