Dansk Friskoleforening har taget initiativ til at få udarbejdet et juridiske responsum, for at finde svar på, hvad det egentlig betyder, at friskolerne skal "stå mål med undervisningen i folkeskolen" jf. Grundlovens §76. Dette er aktualiseret af <link nyheder artikel>lovforslaget om styrkelse af kvaliteten for friskoler og private grundskoler, som bl.a. indebærer yderligere tilsynsstramninger samt et nyt krav om at sikre "demokratisk dannelse". Lovforslaget fremsættes den 6. oktober.
Tre professorer - tre perspektiver
Tre professorer fremlægger onsdag den 5. oktober ved en høring på Christiansborg perspektiver på, hvordan vi skal forstå og administrere bestemmelserne i Grundlovens §76.
- Jens Elo Rytter, professor i forfatningsret ved Københavns Universitet: "Undervisningsfrihedens frihed - en juridisk kulegravning af Grundlovens §76"
- Lisbet Christoffersen, professor (mso) i ret, religion og samfund ved Roskilde Universitet: "Fra loven til skolen - et forvaltningsretligt blik på friskolernes tekst og praksis"
- Ove Korsgaard, professor emeritus i pædagogik: "Fra frihed og folkestyre til demokratisk dannelse - et skole- og samfundsperspektiv"
Se <link kurser-og-arrangementer kursus>Program
Med pengene følger kravene
Det er professor i forfatningsret Jens Elo Rytter, der har forstået kulegravningen af, hvordan grundlovens bestemmelser om at stå-mål-med skal forståes. Hans konklusioner er ikke umiddelbart positive for friskolerne, idet han slår fast, at med statstilskuddet kan staten i realiteten stille højere krav til friskolerne end til folkeskolerne. Hans pointe er, at grundloven ikke sikrer friskolerne statstilskud, hvorfor »Stå-mål-med«-kravet så at sige suspenderes i det øjeblik en friskole ønsker statstilskud.
Læs <link file:1322 download internal-link>responsum eller <link file:1321 download internal-link>sammenfatning