Stordriftsfordele med ulemper

Ny analyse fra Cepos konkluderer, at skolesammenlægninger hverken er bedre eller billigere.
Af: Maren Skotte, Friskolernes Kontor
08.05.13

Siden den Kommunale Strukturreform i 2007 er skolestrukturen i landets kommuner blevet ændret således, at en række skoler enten er blevet nedlagt eller sammenlagt til større skoler.

Det har været en vigtig begrundelse for strukturændringerne, at det dels ville resultere i økonomiske besparelser i form af stordriftsfordele og dels et kvalitetsmæssigt løft af fagligheden og undervisningen i skolerne.

Den liberale tænketank CEPOS har lavet en analyse af de hidtidige resultater og erfaringer af ændringerne af skolestrukturen.

Analysen viser, at besparelserne indtil videre er udeblevet - snarere tværtimod, idet det faktisk er blevet dyrere i de kommuner, hvor man har slået flere skoler sammen. I analysen tyder det heller ikke på, at undervisningen er blevet bedre.

<link http: www.cepos.dk publikationer blade enkelt-visning artikel de-foreloebige-erfaringer-fra-kommunernes-skolelukninger external-link-new-window external link in new>Læs mere om analysen