Supplerende vejledning om inddragelse af elever ved udskrivning eller bortvisning

Spørgsmålet om skolernes pligt til at inddrage elever i forbindelse med eventuel bortvisning eller udskrivning efter skolens beslutning påkalder sig fortsat en opmærksomhed hos Folketingets Ombudsmand og tillige såvel politisk som i offentligheden.
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
21.03.17

Undervisningsministeriet har besluttet at understrege, at FN´s børnekonvention også gælder på frie skoler, ved at udsende et supplerende vejledningsmateriale til det eksisterende materiale, som består af to vejledninger.

Konventionen siger, at et barn skal høres i vigtige beslutninger, der angår barnet, som for eksempel udskrivning fra sin skole. Det supplerende vejledningsmateriale skal give de frie skoler klarere og tydeligere anvisninger om, hvordan inddragelsen bør ske. Den nye vejledning vil indeholde konkrete trin for trin for anvisninger på, hvordan skolen skal håndtere inddragelsen af elever.

Ministeriet vil gennemføre en evaluering af, om det nye vejledningsmateriale har ført til den ønskede inddragelse af eleverne, når det har været i brug i et års tid. På baggrund af evalueringen vil der blive taget stilling til eventuel lovgivning på området.

Den nye, supplerende vejledning forventes udsendt i foråret 2017.

Eksisterende vejledninger

<link http: www.friskoler.dk fileadmin filer dansk_friskoleforening filarkiv skolens_administration undervisning__elever__tilsyn external-link-new-window internal-link>Til eleverne: ”Jeg har ret til at blive lyttet til”:

<link http: www.friskoler.dk fileadmin filer dansk_friskoleforening filarkiv skolens_administration undervisning__elever__tilsyn external-link-new-window internal-link>Til skolelederen: ”At lytte og inddrag”