Tilsynet strammes på friskolerne

Seks partier har indgået aftale om anti-radikaliseringstiltag. Herunder stramninger af tilsynet på friskolerne.
Af: Maren Skotte, Friskolernes Hus
Presse & politik
12.05.16

Som bekendt har der været stor politisk bevågenhed omkring tilsynet på friskolerne. Først kom de blå partier med et udspil, dernæst kom Socialdemokraterne med et udspil.

I dag er seks partier blevet enige om to delaftaler i en samlet pakke, der skal dæmme op for ekstremistiske religiøse forkyndere i Danmark. Læs aftalen.

Flere uanmeldte besøg, mere kontrol, oprustning i ministeriet
En del af denne aftale indeholder stramninger med tilsynet på friskolerne. Indholdet af aftalen handler om, hvordan man kan skærpe tilsynet med især kravet om, at skolerne skal give undervisning, der danner til frihed og folkestyre. Her i overskriftsform:

• Når en friskole er under skærpet tilsyn, skal ministeriet kunne sætte en ekstern observatør ind i bestyrelsen
  • Flere uanmeldte tilsynsbesøg – på skoler under skærpet tilsyn, på skoler på »risikobaseret tilsyn« (altså skoler, der er udtaget til særligt tilsyn) samt skoler der er udtaget til enkeltsagstilsyn (på baggrund af eksterne henvendelser til ministeriet)
  • Ministeriet opruster til 9 årsværk (mod i dag 4 årsværk). Nogle af de nye medarbejdere i ministeriet skal kunne tale arabisk, så man kan overhøre og forstå samtaler mellem skoleledere, elever, lærere.
  • Kommunerne har allerede i dag oplysningspligt, hvis de bliver vidende om, at der foregår noget forkert på en friskole. Denne pligt indskærpes.
  • Det overvejes, om man kan inddrage myndigheder i et tilsyn: politi, udlændingemyndigheder, skattemyndigheder
  • Det indskærpes på ministeriets hjemmeside og overfor skolerne, at der er mulighed for at indberette bekymrende forhold til ministeriet.
  • Det undersøges, om styrelsen kan tilbageholde tilskud, afskære tilskud eller kræve tilbagebetaling i relation til skærpet tilsyn for frihed og folkestyre.
  • Kravene for certificerede tilsynsførende skærpes: Karensperioden for, hvem der kan blive tilsynsførende udvides til 5 år. Skærpede krav til habilitet og kvalifikationer.
  • Undersøgelse af tælleregler og udskrivning. Man vil se nærmere på, om der sker omgåelse af loven omkring den 5. September. Hvor elevtallet jo afgør statstilskuddets størrelse. Og man vil holde øje med, om skoler smider elever ud lige før prøveaflæggelse for at sikre et højere gennemsnit.
  • Styrket tilsyn med donationer. Alle gaver over 20.000 kr. skal udspecificeres – så det fremgår tydeligt, hvor pengene kommer fra.

Disse justeringer af tilsynsloven bygger ovenpå det forslag, som de blå partier lagde frem før påske. Derfor er der stadigt forslag om, at man vil kunne inddrage eleverne i tilsynet gennem samtaler, hvor der ikke nødvendigvis er kendte voksne omkring barnet. Desuden er der fortsat forslag om, at der skal føres tilsyn med »demokratisk dannelse« i friskolerne. »Disse to forhold er vi i Dansk Friskoleforening stærkt imod. Vi mener dels, at det er en krænkelse af barnet og dels, at det er meget upræcist, hvordan man skal kunne føre tilsyn med et begreb som demokratisk dannelse«, påpeger formand Peter Bendix Pedersen.

Stramninger af et i forvejen fintmasket tilsynsapparat
»I forhold til de punkter, der er oplistet i den fremlagte aftale mener vi, at der er tale om stramninger af eksisterende lovgivning, som kan være med til at kvalificere et i forvejen godt og stærkt tilsyn. Det kan vi ikke være imod. Men man må også være sig bevidst, at dette her er en stramning, som sender nogle kraftige signaler om, at noget ikke er som det skal vær. Og her har jeg bare svært ved at se, hvorfor man så ikke allerede med den eksisterende tilsynslov sørger for at få ryddet op«.

Som en del af aftalen indgår en ikke uvæsentlig prioritering, idet man opgraderer antallet af ministerielle tilsynførende fra 2 personer til 9 personer. »Det giver jo overordentlig god mening i betragtning af, hvor meget vi taler om tilsynet. Det siger sig selv, at to personer ikke kan føres tilsyn med så mange skoler og i så omfattende en grad, som der er lagt op til« siger Peter Bendix Pedersen.

Han håber dermed også, at skærpelsen vil medfører, at der bliver ro om tilsynet på friskolerne. »Regeringen har fundet det nødvendigt at stramme på tilsynet, og jeg håber inderligt, at det kan være med til at sætte en stopper for den langstrakte mistænkeliggørelse af især friskoler med muslimsk værdigrundlag« pointerer Peter Bendix Pedersen.