Tilsynsrunde med tilskud til specialundervisning afsluttet

En skole mistede tilskuddet til specialundervisning
Af: Peter Højgaard Petersen
04.01.18

Undervisningsministeriets Styrelse for Undervisning og Kvalitet (STUK) har i december måned rapporteret fra en tilsynsrunde, som har haft fokus på tilskud til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand. 9 skoler har været udtaget til dette tilsyn, som blev indledt i juni måned.

STUK har især hæftet sig ved, at skolernes planer for indsatsen, som jo skal foreligge inden der pr. 5. september søges om tilskud, kan forbedres. Der er behov for vejledning på området, og ministeriet vil på den baggrund udarbejde en skabelon, som skolerne kan anvende.

Desuden har man i STUK hæftet sig ved, at såvel skoler som revisorer skal skærpe opmærksomheden på fristerne – navnlig, at den 5. september er den tilskudsudløsende dato, hvor ansøgningskravene skal være på plads. Denne opmærksomhed omfatter naturligvis også udtalelsen fra PPR.

Tilsynsrunden omfattede såvel gennemgang af materiale, som de 9 skoler havde indsendt, og tilsynsbesøg på skolerne. 3 skoler opfyldte uden bemærkninger betingelserne for at modtage tilskud. På 5 skoler gav tilsynet anledning til bemærkninger, og for 1 skole resulterede tilsynet i, at hele tilskuddet til specialundervisning blev trukket tilbage.