fjern søgeboks
Forskellighedernes fællesskab
kids playing

Tosprogsundervisningen eller modersmålsundervisningen

Debatten om modersmålsundervisningen fylder lige nu meget i medierne. Ministeren har afsat 30 mio. kr. til forsøg på 1. til 4. klassetrin i mere end 200 folkeskoler. ”Tosprogede elever skal – ligesom alle andre elever – blive så dygtige, de kan, og derfor skal vi have mere viden om, hvad der virker i forhold til tosprogede elevers sproglige og faglige udvikling. Det er baggrunden for, at vi nu sætter nogle forsøg i gang,” siger børne- og undervisningsminister Christine Antorini.
Af: Ebbe Lilliendal
28.01.2013

En række af Dansk Friskoleforening medlemsskoler arbejder med det

I mere end 20 år har en række af Dansk Friskoleforening medlemsskoler praktiseret modersmålsundervisning/dansk for tosprogede. Der har været forskere og phd-studerende inde over den gruppe af friskoler hvor eleverne stort set alle har anden etnicitet end dansk. Deres resultater er publiceret og viser stort set samstemmende, at det giver god mening at kombinere undervisningen i den danske grundskole med modersmålet. Det udvikler børnenes forståelse af de mange nuancer, der er i det danske sprog, og gør dem mere sikker i dansk og giver dem større mulighed for at hæve deres faglige niveau.

Det viser gode resultater og vi deler gerne vores viden

Viden om hvad der virker, deler vi gerne. Gruppen af skoler med elever med anden etnicitet end dansk er som alle andre friskoler en del af den danske grundskole med den fælles ambition at alle børn uanset hår, hud og øjenfarve skal have optimale muligheder for at blive så dygtige som muligt.

Det viser sig, at flere af de etniske friskoler producerer mønsterbrydere, de får højere karakter end forventet, og der er en høj overgang til ungdomsuddannelserne (CEPOS analyse). En del af forklaringen tilskriver jeg, at man inddrager modersmålet, der hvor man kan se effekten er størst. Det er den både i starten af skoleforløbet, men også senere når mere abstrakte emner fx i matematik kommer på skemaet. Det giver et bedre indblik og en hurtigere forståelse af de mange nuancer, der er i det danske sprog også i tekstopgaver i matematik.

Så der er god mening i at kombinere modermålet med dansk, når vores fælles ambition er, at alle børn skal udfordres så de bliver så dygtige som muligt.

I Danmark er jeg født, her går jeg i skole

Dansk Friskoleforening har gennem årene fulgt vores medlemsskoler hvor dansk for tosprogede er en integreret del af skoledagen, og den viden vil vi gerne dele med andre aktører i grundskolen. Et synligt bevis for dette er den konference om dansk som andetsprog ,vi afholder den 7. februar på Københavns Rådhus. (læs om den www.friskoler.dk under kalender på forsiden)

Tilmeld nyhedsbrev

FRISKOLERNE udgiver i alt tre nyhedsbreve, SkoleNyt, KursusNyt og InternationaltNyt. Ved at tilmelde dig accepterer du vores privatlivspolitik.


Ja, tak. Send mig følgende nyhedsbreve:

 

Hvad er du interesseret i?

Tilmeld dig nyhedsagenterne

Nyhedsagenter:


Ønsker du at redigere din nyhedsagent? Tryk her!


Hele skolens forening!

I FRISKOLERNE er både ansatte, skolekredsmedlemmer og forældre automatisk medlemmer af foreningen gennem skolen. Ring til os, hvis du har brug for at løfte en sag politisk, eller hvis du har brug for konkret rådgivning. 

FRISKOLERNE

og Friskolernes Hus

Middelfartvej 77 - 5466 Asperup - df(at)friskoler.dk

Telefon 6261 3013
Man-tors 9-12 og 12.30-15.00, Fredag 9-12