Uge 12 - temauge om demokrati

Undervisningsministeriet lancerer national kampagne: "Demokrati under udvikling".
Af: Peter Højgaard Petersen
Pædagogik & skoleliv
21.02.18

Undervisningsministeriet har lanceret en national kampagne under titlen "Demokrati under udvikling" som skal løbe i hele 2018, og som blandt andet indeholder en særlig temauge i uge 12.

På <link http: demokratiunderudvikling.dk external-link-new-window internal-link>kampagnens hjemmeside kan lærere og andre interesserede finde materialer som kan bruges på skolen. Kampagnen henvender sig til grundskoler, produktionsskoler, gymnasier og andre med interesse for at arbejde med demokrati i et handlingsperspektiv.

Formålet er at styrke bør og unges demokratiske handlekompetencer og derigennem "øge deres demokratiske selvtillid og tro på, at de kan gøre en forskel." Materialerne er frit tilgængelig på sitet og giver mulighed for at sammensætte forløb der passer til de lokale forhold.

Deltagelse i temaugen - uge 12 - kræver ikke tilmelding, men undervisningsministeriet opfordrer alle grundskoler til at arbejde intensivt med fællesskab, demokrati go medborgerskab - herunder materialet "Sæt dit aftryk" i løbet af ugen.