Vagtskifte i Dansk Friskoleforening

Ebbe Lilliendal afløses af Peter Bendix Pedersen
Af: Maren Skote, Friskolernes Hus
05.06.14

Ved det konstituerende møde i går - den 4. juni - valgte Dansk Friskoleforenings nye styrelse at pege på Peter Bendix Pedersen som ny formand for foreningen.

Peter bendix Pedersen har siddet i styrelsen i 5 år - senest som næstformand. Han forlader en stilling som skoleleder på Køng Idrætsfriskole, som han har været med til at etablere.

<link http: www.mitfyn.dk article external-link-new-window external link in new>Læs artikel i Fyens Stiftstidende den 5. juni 2014

Ny styrelse i nyt hus
Den nye styrelse mødtes i foreningens nye hus - »Friskolernes Hus« i Båring, hvor det konstituerende møde fandt sted.

Den nye styrelse afspejler det brede medlemsbegreb, som Dansk Friskoleforening er kendetegnet ved. Derfor er der i styrelsen nu både en lærer, et skolekredsmedlem, en forældre og skoleledere.

Styrelsens 11 medlemmer er -

Peter Bendix Pedersen, formand Dansk Friskoleforening
Henrik Christensen - næstformand (viceleder ved Bordings Friskole)
Henriette Haar Mønsted - kasserer (Sønderhå Hørsted Friskole)
Annette Jellesen (skoleleder ved Fussingøegnens Friskole)
Vibeke Helms (skoleleder ved Den fri Hestehaveskole)
Frank Sørensen (skoleleder ved Lødderup Friskole)
Jane Pors (forældre ved Den fri Hestehaveskole)
Lise Moestrup (lærer ved Odense Friskole)
Svend Arup (skolekredsmedlem ved Feldballe Friskole)
Lis Eriksen Toelberg (skolekredsmedlem ved Lille Egede Friskole)

Ny formand takker for tilliden og appellerer til dialog
Peter Bendix Pedersen skrev i sin første formandsklumme »Jeg vil gøre mit bedste for at udfylde tilliden, og gøre mig umage med at skabe gode relationer og samhørighed, så vi sammen kan arbejde til gavn for foreningen og friskolerne«.

Den nye formand forudser, at der er store og vigtige drøftelser lige rundt om hjørnet, »Vi kommer til at snakke tilskud og skolernes økonomi, vi kommer til at snakke om specialundervisning og den nødvendighed der er i spil, når vi taler om at inkludere alle elever, vi kommer til at mødes i netværk til dialog om foreningens ve og vel, og vi kommer til at samarbejde med rigtig mange andre, der gerne vil de frie grundskoler«.

Peter Bendix Pedersen håber, at man vil huske at invitere ham ud på skolerne, så dialogen får lov at trives, »Det er mit store håb, at I vil ringe til mig og invitere mig til møder, snak, kaffe, oplæg, debat – så jeg kan udfylde min rolle som formand for Dansk Friskoleforening, og det er den bedste måde vi kan give krop og sjæl til foreningens nye struktur og organisation. Jeg håber, det vil lykkes for os alle at opnå værdi og betydning i netværket og samtalen om dét Dansk Friskoleforening skal og vil«.