Velkommen til 60 lilleskoler

Lilleskolerne slår sig sammen med Dansk Friskoleforening efter ekstraordinær generalforsamling.
Af: Maren Skotte, Friskolernes Hus
01.06.15

Dansk Friskoleforening og Lilleskolerne har gennem et års tid praktiseret et sekretariatssamarbejde i Friskolernes Hus. Efter to generalforsamlinger er det nu besluttet, at Lilleskolerne fremefter er en del af Dansk Friskoleforening.

Det betyder, at foreningen vokser med 60 medlemsskoler. Dansk Friskoleforening repræsenterer dermed 330 medlemsskoler fordelt over hele landet.

Lilleskolerne ønsker politisk slagkraft
Lilleskolerne vil fortsat have egen bestyrelse, som har fokus på at udvikle skoleformen og fortsætte de aktiviteter, som skaber særlig identitet for netop lilleskolerne. Men den politiske interessevaretagelse vil fremover ske gennem Dansk Friskoleforening.

Lilleskolerne har derfor fremadrettet et dobbeltmedlemsskab, som indebærer medlemsskab i Dansk Friskoleforening og medlemsskab i det fremtidige »Lilleskolernes Sammenslutning«, som skal have fokus på de særlige lilleskole-markører.

»Det er utroligt glædeligt, at lilleskolerne nu er en del af Dansk Friskoleforening. Jeg glæder mig over samarbejdet, som allerede har stået på et års tid på sekretariatsniveau. Lilleskolerne og Dansk Friskoleforening har rigtigt mange fælles politiske interesser, og det styrker foreningen, at vi nu er lagt sammen«, siger Peter Bendix Pedersen, som er formand for Dansk Friskoleforening.

Stor mangfoldighed er en styrke
Dansk Friskoleforening er kendetegnet ved en høj grad af mangfoldighed. Foreningen rummer frie skoler af mange slags: grundtvig-koldske friskoler, Rudolf Steiner-skoler. flersprogede danske friskoler, tvind-skoler, pædagogisk definerede skoler og mange andre.

»Dét, at lilleskolerne bliver en del af Dansk Friskoleforening, styrker alle skolerne og foreningen samlet set. Det er vores adelsmærke, at vi repræsenterer denne mangfoldighed. Det er jo netop dét, de frie grundskoler handler om: diversitet. Så, det er en stor styrke, at vi dyrker forskellighederne og kæmper en fælles sag for, at netop dette kan fortsætte«, siger Peter Bendix Pedersen.

Lilleskolerne vedtog enstemmigt beslutningen om at slå sig sammen med Dansk Friskoleforening ved en ekstraordinær generalforsamling lørdag den 30. maj.