Workshop på skolen i januar og februar med globale unge

Crossing Borders er en NGO, der udbyder en række forskellige workshops, I som skole kan få glæde af. I uge 3, 5 og 9 vil en gruppe internationale unge fra Crossing Borders rejse rundt til skoler med globale workshops.
Af: Mette Marie Møller, Friskolernes Hus
Kurser & arrangementer , Pædagogik & skoleliv
04.01.18

Hvad er Crossing Borders?
Crossing Borders er en NGO med fundament i den danske højskolebevægelses ånd om lighed, fredelig sameksistens og dialog, og har siden 1999 haft projekter med fokus på at styrke unge og undervisere til at blive aktive globale medborgere på tværs af grænser og kulturer. Internationalt er deres fokus uddannelsesprojekter om bæredygtighed, demokrati, inklusion og globale temaer i samarbejde med andre organisationer i Europa, Mellemøsten, Afrika og Sydamerika.

Workshops til skoler
Øget globalisering, hastige klimaforandringer og voksende flygtningestrømme gør at børn og unges forståelse for konflikter og udfordringer i verden er af stigende vigtighed. Men der er ikke kun tale om problemer – det er også en verden med uendelige nye muligheder.

Ambitionen er at engagere børn og unge i den globale verden omkring os og skabe større interkulturel forståelse på tværs af grænser, kulturer og skolesystemer. Det særlige ved de forskellige workshop er at de gennemføres af højt kvalificerede undervisere med udenlandsk baggrund, global erfaring og et eget speciale. Og det er netop mødet i øjenhøjde med unge fra andre lande, og deres personlige fortælling, som gør de forskellige workshops til en stærk og autentisk oplevelse eleverne husker.

Undervisningen foregår således gerne på engelsk og de trækker også i høj grad på deres netværk af udlændinge og frivillige i Danmark. Gennem interaktive læringsmetoder forventer de at engagere eleverne, så de styrkes i at lave reflekterede analyser af komplekse samfundsmæssige emner.

Det praktiske
Tidspunkter og priser for workshops:
Besøget på skolen vil blive en del af Crossing Borders samlede skoleturne på Sjælland, Fyn og i Jylland i efteråret og/eller foråret.

Ved hver workshop vil Crossing Borders sende fem workshop facilitatorer – et team af unge fra forskellige kulturelle baggrunde som afspejler mangfoldigheden i deres organisationen.

Skoleturné i foråret 2018 finder sted i uge 3 5, og 9.

De er dog også åbne for aftaler udenfor disse uger.

Kontaktinformationer:
Garba Diallo, Direktør for Crossing Borders, <link>garba@crossingborders.dk, <link https: nam01.safelinks.protection.outlook.com>www.crossingborders.dk

Læs mere <link https: nam01.safelinks.protection.outlook.com>her