Trivselsmåling bliver obligatorisk i gymnasiet – herunder muligvis også i hf-afdelinger ved steinerskoler

Med gymnasiereformen indføres den obligatoriske trivselsundersøgelse måske også i fx hf-afdelinger på steinerskoler. Dansk Friskoleforening har indsendt høringssvar, der foreslå steinerskoler fritaget.
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
05.04.17

Den obligatoriske trivselsundersøgelse som findes i folkeskolen og på erhvervsuddannelser - men ikke i de frie grundskoler - bliver som følge af gymnasiereformen også indført i gymnasiet, herunder de private gymnasier, og dermed også på hf-afdelinger ved Rudolf Steinerskoler, der vil tilbyde den prøvefri hf-uddannelse, som den nye gymnasielov giver mulighed for.

Dansk Friskoleforeningen har imidlertid i et høringssvar angående en ny hf-bekendtgørelse, foreslået at netop steinerskolernes hf bliver fritaget for trivselsmålingen, dog således at hf-afdelingen i stedet skal indgå i undervisningsmiljøvurdering for skolens børnehaveklasse til 10. klasse.

For en sådan ordning taler først og fremmest hele grundlaget for lovgivningen om en prøvefri hf ved steinerskolerne. Skolerne allerede i mange år har haft en 11.- og 12. klasse med undervisning på hf-niveau, og det er langt hen denne undervisning der nu omlægges til et hf-tilbud. Netop for at kunne holde sammenhængen i skolens samlede undervisningstilbud på et steinerpædagogisk grundlag vil det være logisk at bruge en samlet undervisningsmiljøvurdering, fremfor en udefra kommende trivselsmåling.