"UNDER TILSYN" er temaet i Magasinet Friskolen nr. 20

I dette tema går vi bag om tilsynet...
Af: Mie Lund Hansen, Friskolernes Hus
Magasinet Friskolen
21.02.20

Magasinet Friskolen sætter i dette TEMA fokus på, "Når tilsynet banker på døren".

Siden 1855 har friskolerne været statsligt reguleret af 'friskoleloven'. En lov som tager sit udgangspunkt i Grundlovens paragraf 76, som giver danske forældre ret til at vælge den undervisning for deres børn, de tror på. Men de senere år er der sket et skred i friheden, vurderer eksperter.

I "Du er fredet (så længe, du er som os!)" kan du læse om, hvordan politikeres kritik af muslimske friskoler og skrappere tilsynsregler bunder langt dybere end konkret skolepolitik. I virkeligheden er det grundloven og vores højt besungne åndsfrihed og tillidsbaserede samfund, som er under pres, lyder det fra forsker.

Selam Privatskole er en af de skoler, som kom i søgelyset i kølvandet på TV2 dokumentaren 'Moskeerne bag sløret'. I "Den uønskede skole" kan du læse om mistænkeliggørelsen, tilsynet og den massive mediedækningen, som skoleleder Henrik Sørensen måtte navigere sig igennem - og stadig er præget af. Læs også om Kristina Holt, som er skoleleder på "Skolen.com". I 2019 afsluttede de et tilsyn, som tog halvandet år. I perioden blev de hovedperson i en mediedækning, som sendte skolen ud i frit fald.

I artikelserien 'Hjemme hos' besøger Magasinet Friskolen denne gang familien "Bojesen/Olsen", som tager de impulsive valg, mange taler om - men aldrig fører ud i livet. Livsstilen har ført dem til Asien, til et økolandbrugsfællesskab og nu i autocamper gennem Europa. Læs om deres impulsivitet og eventyr i den tætte familie.

Makkerparret Bent Melchior og Özlem Cekic er et umage par. Han er 90, hun er 43. Han jøde, hun muslim. Fælles er imidlertid deres tro på, at Danmark kan rumme os allesammen, hvis ikke det hele skal køre af sporet. Læs om deres fælles arbejde i foreningen Brobyggerne, som Özlem har stiftet og Bent er formand for i artiklen "Brobyggere: Cekic og Melchior".

Magasinet Friskolens "Unge Stemmer" kommer denne gang fra Middelfart Friskole. Deres artikler handler blandt andet om så forskellige emner som eksplosionen af genbrugsbutikker og en undersøgelse af de unges vaner omkring smartphones.

FRIRUMMET, som er et civilsamfundsinitiativ skabt af Højskolerne, Efterskolerne og FRISKOLERNE, har som noget helt nyt udviklet en demokrati-workshop, som har affødt et temmelig anderledes rollespil. Målet er at fremme de unges lyst til debatter. Magasinet Friskolen var en flue på væggen, mens rollespillet udspillede sig hos eleverne i 8. og 9. klasse på As Friskole i Juelsminde. Det er der kommet artikeln "I skal være enige!" ud af.

Ovenstående historier er bare nogle af dem, der har fundet vej til Magasinet Friskolen nr. 20. Hvis du ikke sidder med en fysisk udgave af Magasinet, så husk at du kan læse alle historierne gratis enten online eller via Magasinets APP

God læselyst!

HUSK AT DOWNLOADE MAGASINETS APP!
APP'en kan downloades her:
iPhone/iPad
Android- Smartphone/tablet