Vejledning om reelle ejere på vej – registrering kan vente til vejledningen kommer

Efter nytår kommer en vejledning om registrering af skolens reelle ejere. Registreringen vil kunne vente til vejledningen foreligger.
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
19.12.17

Undervisningsministeriet har sammen med repræsentanter fra Uddannelses- og Forskningsministeriet har afholdt møde med Erhvervsministeriet og Civilstyrelsen om pligten til at registrere reelle ejere og om hvorvidt fx frie grundskoler skal registrere.

På mødet blev det aftalt at der efter nytår skal udarbejdes en kort vejledning om disse spørgsmål i samarbejde mellem de parter der deltog i arbejdet. Vejledningen vil blive udsendt til blandt andet Dansk Friskoleforening, som naturligvis vil sørge for at informere skolerne.

Undervisningsministeriet har oplyst, at ”hvis det i vejledningen konkluderes, at der er pligt til registrering, vil registrering skulle ske snarest derefter.” Det forstår vi her på redaktionen, på den måde, at skoler der endnu ikke har foretaget registrering kan vente med en eventuel registrering indtil vejledningen udsendes.