Velkommen til mit hjem

Gratis undervisningsmateriale om dét at være flygtningebarn.
Af: Maren Skotte, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv
23.01.19

To nye film og fire multimediefortællinger skal hjælpe foreningsledere, undervisere og andre voksne med at tale med børn om flygtninge og det gode kulturmøde. Udgangspunktet er gensidig respekt og medmenneskelighed. Projektet fortæller flygtningebørns historier både fra en flygtningelejr ude i verden og her fra Danmark.

Hvad siger man egentlig til børn, når de spørger om, hvordan det er at være flygtningebarn og have mistet sit hjem? Det giver tøjdyrene Snapper og Topper et bud på sammen med Sigurd Barrett i et nyt og gratis undervisnings- og samtalemateriale til børn i 6-10-årsalderen.

"Velkommen til mit hjem" gør det nemmere for voksne at tale med børn om, hvad det vil sige at være flygtning, og skaber et udgangspunkt for et godt kulturmøde mellem flygtningebørn og danske børn i kredsen, spejdergruppen, klubben, skolen, kirken eller hjemme i familien.

Udgangspunktet er gensidig respekt, medmenneskelighed og nysgerrighed
Projektet består af en række redskaber til den gode samtale:

• To oplysnings- og samtalefilm om at være flygtningebarn i henholdsvis en flygtningelejr i et nærområde (Kenya) og i Danmark. Hver film er i to afsnit a ca. 18 minutters varighed.
  • Fire multimediefortællinger, der giver et indblik i, hvad Danmark er for et land og viser, hvordan etnisk danske børn og flygtningebørn møder hinandens og deres egen kultur og hverdag. Temaerne er mit hjem, min fritid, min mad og mine traditioner.

Film og multimediefortællinger tilgås online og er velegnet til brug via projektor eller i mindre grupper via laptobs og tablets.

Du finder film og multimediefortællinger på <link http: www.dkm.dk hjem>dkm.dk/hjem, hvor du også kan finde diverse støttematerialer og informationer.

Snapper, Topper og Sigurd Barret
Velkommen til mit hjem tager udgangspunkt i universet omkring tøjdyrene Snapper og Topper og Sigurd Barrett, som mange børn allerede kender, og som har vist sig at være et godt redskab til at få børn til at snakke om og reflektere over komplicerede emner. Tidligere er bl.a. udgivet "Sigurd fortæller Bibelhistorier", "Historier om at være til" og senest "Historier om verdens uretfærdighed".

Velkommen til mit hjem er blevet til i et samarbejde mellem Y's Men Region Danmark, Danmarks Kirkelige Mediecenter og Folkekirkens Nødhjælp.

For yderligere information om projektet kontakt projektleder Søren Johan, <link>sj@dkm.dk, 87403708 eller journalist Rikke Bøgh, <link>rb@dkm.dk, 87403705.