Viborg-friskole løb 15.000 kroner ind til brøndprojekt

Af: Per Ølholm, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv
26.04.17

Solen kiggede forsigtigt frem bag skyerne, da Friskolen i Viborg afholdt sponsorløb lige før påske. Målet var at samle penge ind til en brønd til vand-trængende familier i det østafrikanske land Malawi.

"Jeg håber eleverne har lært, at selvom vi ikke kan redde hele verden, så kan vi alligevel gøre en forskel", siger lærer Line Vennestrøm Annesen, som var tovholder på løbet.

Eleverne løb runder på en 440 meter lang bane og fik for hver omgang en streg på armen. Og for elevrådsmedlem Jonas Vesterskov Pedersen gav det rigtig god mening.

"Vi ville gerne gøre noget - og ikke bare kigge på. Og så er et sponsorløb jo superfedt," siger han.

Friskolen sender pengene til projektet "Rent vand til børn i Afrika", som er et samarbejde mellem Dansk Friskoleforening, Folkekirkens Nødhjælp og DKM.

Pengene går til at skaffe rent vand til en befolkning i Østafrika, som er hårdt ramt af tørke og forurenede vandkilder.

Med en simpel brønd skal kvinderne og børnene ikke længere bruge op til fire timer om dagen på støvede veje med vanddunke på hovedet. Den tid kan børnene bruge på at gå i skole og have et almindeligt børneliv med masser af leg.

Derudover sikrer brønden og det rene vand landsbyens madforsyning og sundhed. De kan nu dyrke alsidige afgrøder og har langt mindre risiko for at blive smittet med eksempelvis kolera og difteri, som dræber tusindvis af mennesker hvert år.

<link _blank internal-link>Læs mere om brøndprojektet og hvordan din skole deltager
<link https: youtu.be wzg3lhnyau8 _blank external-link-new-window internal-link>Se video om pigen Tamala, hendes familie og hvad en brønd betyder for dem