Åben Skole fejede over landet

Godt 200 fri-, og kommuneskoler fejrede den danske grundskole i torsdags.

”Linedanser - vælge livet, hvilken er din vej?"

Tonerne og stemmerne svæver ud i rummet på Mammen Friskole og skoleleder Mikael Kristensen siger godmorgen til de fremmødte børn og voksne, selvom det er mørk eftermiddag.

Vi er til Åben Skole, hvor godt 200 fri-, og folkeskoler i torsdags åbnede dørene og fejrede sig selv. Fordi det er vigtigt.

”Åben Skole giver forældre og lokalsamfundet muligheden for at møde skolens værdier og hverdag, så man kan træffe et kvalificeret valg, når man skal vælge skole til sit barn,” siger Peter Bendix Pedersen, formand i Dansk Friskoleforening.

Og i Mammen havde mange taget imod invitationen til at opleve en sen skoledag med alt fra idræt til musik og dans på programmet.

”Jeg ser kun min datter hver anden weekend, så for mig var det en fantastisk mulighed,” lyder det fra en far, som vi fangede i skolens multirum. Og bliver suppleret af en mor, der står og drikker en kop kaffe med et par andre forældre.

”I en travl hverdag afleverer man jo sine børn i SFO´en og suser videre. I dag er der tid til at se og opleve noget, der ligner en rigtig skoledag,” siger hun.

Få besøgende udefra

I skolens gymnastiksal spiller de yngste høvdingebold, så sveden og til tider også tårerne flyder. Det er sidst på dagen og alle er trætte. Og skoleleder Mikael Kristensen er da også realistisk i forhold til, hvem der kommer til Åben Skole.

”Det er mest forældre og familie. Men det er også helt ok. Det giver os den tilknytning til forældrene, som er så vigtig,” siger han.

Mammen er en velfungerende friskole i en lille landsby, som er vant til meget forældreinvolvering. Men i årets Åben Skole var der også stor tilslutning fra folkeskolerne. Specielt i Middelfart-, og Slagelse kommuner, som havde valgt at tilmelde alle folkeskoler.

”Det er første gang, vi er med. Der har været en rigtig fin stemning,” siger Rikke Sørensen, skoleleder på Vemmelev Skole ved Slagelse.

Følg med i udviklingen af Åben Skole – fejringen af de danske grundskoler på www.facebook.com/aabenskole.

Læs mere om projektet og se andre kampagner, som Dansk Friskoleforening er med i.

Kontakt os

Ring til Friskolernes Hus