fjern søgeboks
Frihed til forskellighed
kids playing

Årsberetning 2017

Årsberetningen for 2017 er på vej ud til skolerne. Styrelsens skriftlige beretning er et godt indblik i det pres, som skoler og foreningen generelt har været under i hele 2017.

En ekstra koblingsprocent, massivt pres på flersprogede skoler og friskolerne som værdipolitisk kampplads.
2017 blev et år, hvor friskoler trak forsider og gule spisesedler på stribe. Foreningens 30 medlemsskoler med tosprogede elever fik med tættekammen af både tilsyn, medier og hurtigtskydende politikere. Det lagde samtidigt et stort pres på Dansk Friskoleforenings styrelse og formand Peter Bendix Pedersen, som igen og igen måtte stå på mål for kritikken.

citater fra årets beretning:

"Det skabte samtidigt en massiv opmærksomhed på Dansk Friskoleforening som interesseorganisation. Hvordan kan I forsvare, at de skoler er medlemmer af foreningen? Har I ikke en eksklusionsparagraf? Hvorfor har I ikke selv opdaget det? – blev der spurgt"

"Hele vejen igennem debatten har Dansk Friskoleforening holdt fast i to centrale argumenter: De skoler, der omgår loven og dermed misbruger friheden, skal straffes. Enten økonomisk eller ved at miste retten til at drive fri skole. For os er det ret indlysende. Men, vi har samtidigt måttet minde både politikere og medier om, at det er urimeligt at skære alle friskoler med muslimske værdier over én kam."

Året bød heldigvis på mange andre gode nyheder. Et øget statstilskud og et væld af friskoler, som oprettede daginstitution i tilknytning til friskolen.

Læs om alt dette i årsberetningen, som dette år er indlejret i Magasinet Friskolen nr. 7

Tilmeld dig nyhedsagenterne

Nyhedsagenter:

Ønsker du at redigere din nyhedsagent? Tryk her!

Tilmeld nyhedsbrev

FRISKOLERNE udgiver i alt tre nyhedsbreve, SkoleNyt, KursusNyt og InternationaltNyt. Ved at tilmelde dig accepterer du vores privatlivspolitik.

Ja, tak. Send mig følgende nyhedsbreve:

Hvad er du interesseret i?

Hele skolens forening!

I FRISKOLERNE er både ansatte, skolekredsmedlemmer og forældre automatisk medlemmer af foreningen gennem skolen. Ring til os, hvis du har brug for at løfte en sag politisk, eller hvis du har brug for konkret rådgivning.

FRISKOLERNE

og Friskolernes Hus