Dialog fjerner myter

28 repræsentanter fra de flersprogede friskoler drog den 14. juni til møde på Christianborg for at tale med uddannelsesordførere. Anni Mathiesen (V) og Annette Lind (S) havde tid i kalenderen, og det blev til 1 1/2 times drøftelser om den aktuelle politik, der har en stærk tendens til at skære alle skoler med muslimsk værdigrundlag over en kam.

»Vores skoler er et værn mod radikalisering« sagde skoleleder Cömert Kücukakin og uddybede denne påstand med, at skolerne løfter store sociale opgaver ved netop at tilbyde forældre og børn stærke og sunde fællesskaber.

Eleverne på vores skoler er altså meget oplyste!
Skoleder fra Selam Friskole, Henrik Sørensen, påpegede, at eleverne på disse skoler er meget oplyste og lever et helt almindeligt liv på linje med andre teenagere. De ser tv, går til sport, er på sociale medier, undervises i demokrati osv.

Annette Lind og Anni Mathiesen var efterfølgende enige om, at dialog er vejen frem, fordi det kan begrave nogle af de myter, som eksisterer. Annette Lind foreslog, at politikerne bliver bedre til at besøge skolerne og dermed blive klogere på, hvad det er for nogle skoler, politikere og medier taler om, når begrebet »muslimske friskoler« bliver brugt.

Vi er ikke muslimske friskoler
De tilstedeværende skoler ønskede i øvrigt fremover at man ændre »muslimske friskoler« til »flersprogede friskoler«, fordi flere af skolerne ikke identificerer sig som en muslimsk skole. »Jeg ser ikke min skole som særligt muslimsk. Vi lærer om islam i religionstimerne, men vi lærer jo også om kristendom og buddisme osv« pointerede Cömert Kücikakin.

Der er nu lagt op til, at møder af denne type genoptages fremadrettet, for netop at holde en tæt dialog og undgå mytedannelser.