Friskole satser benhårdt på bevægelse

Nu løber vi på gangene!

Fysisk bevægelse er blevet en helt fast del af livet på Ejsing Friskole.
Lige fra at løbe på gangene til at evaluere egen historieviden med kroppen.

Dap,dap,dap.

Lyden af hurtige strømpesokker på linoleum.

Eleverne på Ejsing Friskole i Vestjylland sponser vildt afsted på de lange lige gange, og de voksne er tilsyneladende ligeglade med overtrædelsen af verdens ældste skoleregel.

”Det har jo vist sig, at ingen kommer til skade og alle er gladere. Hvorfor skal man så have sådan et forbud,” siger konstitueret skoleleder Anders Langskov.

Ejsing Friskole startede for to år siden en proces med at blive certificeret DGI Profilskole. Selvom friskoler ikke er lovforpligtet til at give eleverne 45 minutters bevægelse om dagen, så sker det alligevel rigtig mange steder ifølge undersøgelsen ”Bevægelse i Skoledagen 2016” fra Dansk Skoleidræt og Trygfonden. På Ejsing havde de bare brug for hjælp til at få det helt ind i lærernes og skolens DNA.

At løbe på gangen er et lille eksempel i rækken af indsatser for at få skolens børn til at bevæge sig mere. Men et meget godt bud på, hvordan man støver alle skolens arenaer af og tilsætter et vitamintilskud af fysiske udfoldelse.

Og eleverne er ikke i tvivl om at det nye fokus virker. Tavleundervisning nedtones og selv kristendom og historie får pulsen op.

”Der er meget som er lettere for mig, når jeg må gå rundt, end når jeg skal sidde ned,” siger 11-årige Rebecca Elly Mejdahl fra skolens 5. klasse.

Hun er med, da 5. klasse på skolen har evaluering af et historieforløb. Lærer Mette Egholm Velsø stiller en række spørgsmål om frankerne, og eleverne svarer ved at flytte sig til en ja-, og nej-side på det brede gangareal.

”Det er en udfordring at lave noget som giver mening for de ældste,” siger hun efterfølgende i lærernes forberedelsesrum.

Og den står hun ikke alene med. I undersøgelsen viser tallene, at den fysiske bevægelse i alle dele af undervisningen daler drastisk i de ældste klasser.

Derfor har det også været vigtigt for lærerne at få ny inspiration og viden. Og samles om et fælles mål. Det gav DGI certificeringen dem.

Ingen forskrækkelse

Titlen som DGI Profilskole kommer efter en proces med seks moduler fordelt ud over et helt år. Bevægelsen indsyres i alle skolens aktiviteter og det tager tid. For hvordan laver du lige kristendom med bevægelse, uden at det bliver kunstigt og fortænkt?

”Der har været meget fokus på, at vi skal turde gå forrest. Vi må ikke selv være bevægelsesforskrækkede”, siger Malene Brask-Nielsen, lærer på skolen.

Og skolens voksne er en en vigtig brik i profilskolens strategi. Første modul i uddannelsen handler om at skærpe rollemodellerne. At børn ikke altid gør, hvad der bliver sagt. De spejler, hvad de ser og oplever fra voksne. Og skoleundersøgelsen bakker op. De skoler hvor den fysiske bevægelse er slået igennem giver æren til ildsjæle i lærergruppen og på andenpladsen ”en gensidig opbakning i personalegruppen.”

I 0. Klasse er Malene Brask-Nielsen ved at indlære bogstavet S. Eleverne har danset, tegnet og sagt lyde med S. Og nu skal de på et opgaveløb. I den anden ende af gangen er en kagedåse med S-ord. Eleverne læser opgavearket og sætter i løb ned ad gangen. Nogle med glidende tackling til stop. Lede efter So, Si og Sø og så hjem igen.

”De holder sig selv i gang, fordi det er sjovt. Og så har jeg tid til at observere den enkelte elev uden at skulle svare på spørgsmål eller holde orden,” siger Malene Brask-Nielsen.

Da timen slutter, sendes klassen ud. ”Sko på, ingen jakker og så en tur rundt om fodboldbanen,” instruerer klasselæreren.

”Det er om at bruge alle tricks. Ingen bliver syge af fem minutter i kulde. Og så synes de jo, at det er lidt fedt og anderledes,” griner hun.

Anders Langskov giver lige om lidt sin konstituerede lederpost videre til en nyansat skoleleder. Og han er glad for den drejning Ejsing Friskole har taget.

”Vi har bevægelse i vores værdigrundlag. Og med DGI Profilskole-certifikatet har vi en tydelig sti, vi følger. Så vi fortsætter,” siger han.

FAKTA - DGI PROFILSKOLE

• Certificering tager typisk 1-1,5 år.
  • Består af seks moduler:
  • Introduktion til værdier i leg, bevægelse, spil og idræt.
  • Afklaring af mål og analyse af skolens nuværende bevægelseskultur.
  • Tema: Læring i bevægelse (bevægelse i boglige fag)
  • Tema: Skolens arenaer (få logistikken til at virke)
  • Tema: Bevægelse hele dagen (samarbejde med foreningsliv)
  • Præsentation af den nye profil, nye mål.
  • Friskoleforeningen samarbejder med DGI og Dansk Skoleidræt for at få flere friskoler certificeret.
  • Kontakt Dansk Friskoleforening eller din DGI landsdelsforening for info og priser.

Læs mere om projektet og se andre kampagner, som Dansk Friskoleforening er med i.

Ring til Friskolernes Hus
Maren Skotte