Globalt udsyn - også for friskoler

Til landsmødet - forår 2018 - var mange af jer med til at sætte ord på, hvordan vi i friskolerne kan arbejde med "Globalt Udsyn", som er et af de fire indsatsområder, vi har valgt at arbejde med i styrelsen i Dansk Friskoleforening. Vi er godt i gang, og der er masser af initiativer på trapperne.

Fra skolebytte til FNs Verdensmål
Globalt udsyn kan være en hel masse ting. Det kan være skolebytte, besøg på tværs af landsdele eller nationer, værtsskab, rejser, privat indkvartering, Frirumsdebatter (se www.frirummet.dk) og meget mere. Det kan være internationale konferencer, politikudvikling og projektarbejde.

Det kan være alt muligt og bør være alt muligt, og ofte er det båret af konkrete relationer og kontakter, og så vokser initiativerne derfra. Perspektivet er stort.

Globalt udsyn kan også være at forholde sig til FN's 17 verdensmål, som  er udfoldet med en række delmål, der giver os rig mulighed for at tage nye bæredygtige beslutninger.

Verdensmålene som den røde tråd
I styrelsen diskuterer vi, om - og hvordan -  vi skal tilslutte os FN's verdensmål som forening og opfordrer jer til at gøre det samme ude på skolerne.

Det vil være oplagt at vælge mål 4, der handler om uddannelse, men der er også andre mål der handler om ligestilling mellem kønnene, bæredygtigt forbrug og mange andre mål og delmål kan være relevante for os at se på.

Det kan få gennemgribende betydning både for måden vi arbejder på i Dansk friskoleforening og de prioriteringer, vi hele tiden foretager, hvis vi tilslutter os Verdensmålene.

Som forening vil det kunne få indflydelse på vores politiske arbejde, vores samarbejde med medlemsskolerne, vores kurser og hverdagen i Friskolernes hus.

Det kunne f.eks få betydning for den måde, vi arrangerer kurser på: skal det prioriteres, at der er adgang via offentlig transport, at madleverandører har fokus på madspild og at der skal være overvægt af grønt, skal vi have flere netværksmøder med kort transport-afstand fremfor store centrale kurser eller...

Indholdet på nogle kurser kunne måske også indeholde bæredygtig vedligeholdelse af gamle skolebygninger (relevant for en del af os), inspiration til verdensmålsundervisning, samarbejde med efter- og højskolerne og andre organisationer, der også er optaget af globalt udsyn.

Men - at tilslutte sig FN's verdensmål er ikke nok! Der er ikke tale om en ramme, man skal certificeres ind i eller bestemte ting, man skal overholde for at kunne deltage. Der er tale om en holdningsændring og hver forening, skole, menneske må selv beslutte sig for hvorfor, hvad og hvordan det skal skabe lokale meningsfulde bæredygtige forandringer.

Lad os tale om facts
Jeg har netop læst den svenske læge og professor Hans Roslings bog "Factfulness", som han har skrevet sammen med sin søn og svigerdatter. Hans Rosling døde i 2017, men sønnen og svigerdatteren fortsætter deres fabelagtige arbejde i "Gabminder.com" (se evt. en af Hans Roslings TED talks - eksempelvis "Den fantastiske vaskemaskine").

Bogen er sprudlende velskrevet, letlæst, morsom og efterlader en forandret! Hans Roslings pointe er, at ved at beskrive verdens tilstand med facts, kan vi finde mulige handlinger på verdens udfordringer.

Efter at have læst Factfulness er jeg endnu mere sikker på, at vi med FN's verdensmål har en retning for vores arbejde. Både i Dansk Friskoleforening, på den enkelte skole og i hver lille familie.

Måske har du en kommentar til denne friskolestafet? Bør Friskoleforeningen tilslutte sig FN's verdensmål og opfordre skolerne til at gøre det samme?

Skrive gerne din kommentar til mig: Vibeke(at)hestehaveskolen.dk

Vibeke Helms
Næstformand i Dansk Friskoleforening