Nye adgangskrav til gymnasier skaber ulige vilkår for elever på prøvefrie skoler

De nye optagelseskrav til gymnasie og HF udfordrer de prøvefrie skoler, og skaber ulige vilkår for eleverne. Et netværk af prøvefrie skoler tager nu kampen op for ligestilling på optagelsesområdet.

Ulige vilkår for elever fra prøvefrie skoler
Med den nye gymnasiereform, der implementeres fra skoleåret 2017/2018 og frem, skal elever fra prøvefrie skoler til en optagelsesprøve for at blive optaget på et gymnasie eller HF.
Samtidig har disse elever kun én chance for at komme ind på en ungdomsuddannelse, mod elever fra skoler med prøver, der har to forsøg - ét på karaktergennemsnittet, og ét med en optagelsesprøve.

De prøvefrie skoler, heri blandt Holstebro Friskole, tager nu kampen op.

I en artikel og video på TVMidtVest den 25. jun 2018 fortæller skoleleder på Holstebro Friskole, Nina Stilling, at hun vil arbejde for en ekstra optagelsesprøve tidligere på året. Hermed vil skolens elever også have to chancer for at komme ind på en ungdomsuddannelse.

Netværksmøder om prøvefrihed i efteråret
Et netværk af prøvefrie skoler, bestående af Gjerndrup Friskole, Middelfart Friskole, Holstebro Friskole, Den Grønne Friskole og Ryslinge Friskole, skal efter ferien mødes med undervisningsudvalget for drøfte adgangskrav til ungdoms- og erhvervsuddannelser.

Netværket har flere arrangementer i støbeskeen, og vil i efteråret arrangere 'kaffemøder' på skoler rundt om i landet. Møderne er for lærere, bestyrelse og ledere på prøvefrie skoler og dem, der overvejer at blive det.

Opbakning at spore hos politiker
Der er opbakning at spore hos socialdemokratiets undervisningsordfører, Anette Lind (MF), der vil sætte det på dagsordenen efter sommerferien.

I Dansk Friskoleforening ønsker formand Peter Bendix Pedersen, også mere ligestilling, så alle elever har lige mange forsøg til at komme ind.