Venskaber vaccinerer mod fordomme

Tidligere overrabbiner Bent Melchior og brobygger og forfatter Özlem Cekic rejser Danmark rundt og besøger skoler for at nedbryde fordommene ved at skabe venskaber og forståelse på tværs af (skole)kulturer og religion.

»Vi lever i en tid, hvor muslimer, jøder og kristne ses som hinandens modsætninger. Vi er beviset på, at sådan behøver det ikke at være. De unge skal forstå, at forandringen ikke kommer udefra. Den kommer først og fremmest fra dem selv«, siger Özlem Cekic.

Özlem Cekic er den anden dansker, der har givet en TED-talk. Hendes bidrag handlede om projektet »dialogkaffe«, som netop handler om at tage livtag med hadet og fordommene gennem det personlige møde.

Vi skal insistere på fredelig sameksistens

Tirsdag den 23. oktober besøgte de to nære venner Bordings Friskole på Østerbro, hvor overbygningseleverne skulle mødes med overbygningselever fra Ahi International School.

De unge mennesker skulle løse opgaver på tværs af klasserne. Bagefter var der oplæg ved Özlem Cekic om den enkeltes ansvar for at bygge bro mellem mennesker. »Der er ikke noget galt med fordomme. Dem har vi alle. Men vi skal tale åbent om dem, ellers bliver det farligt«, sagde Özlem Cekic til de dybt  koncentrerede overbygningselever.

Bent Melchior fortalte om nazismen, antisemitisme og sin egen historie som jødisk flygtning under Anden Verdenskrig. Hans budskab til de unge var, at vi skal insistere på fredelig sameksistens.

Fordommene udeblev

Özlem Cekic gav alle eleverne lektier for »Inden I går hjem i dag, skal I have fået én ny ven. Enten på et socialt medie eller face-to-face«. Det tog eleverne alvorligt, og der blev udvekslet kontakter og SoMe-profiler.

»Jeg troede, at de andre elever ville have en hel masse fordomme om os muslimer, fordi det er det billede, det bliver tegnet i medierne. Men sådan var det slet ikke!”, sagde Aisha fra 8. Klasse på Ahi International School , da skoledagen var ovre.

De to skoler fortsætter venskabet, og næste gang er det eleverne fra Bordings Friskole, der skal besøge  Ahi International School.

Dansk Friskoleforening har, sammen med Bent Melchior og Özlem Cekic, taget initiativ til en rundrejse til foreløbig København, Odense og Århus, hvor skolebesøgene fortsætter.