Politisk medvindsforargelse svækker frisindet

Af Peter Bendix Pedersen, formand for Dansk Friskoleforening, peter(at)friskoler.dk, Maren Skotte, kommunikationschef, maren(at)friskoler.dk, Middelfartvej 77, 5466 Asperup.

Et kraftigt signal er nu sendt afsted til landets fri- og folkeskoler efter at Holstebro Friskole kom i mediernes – og flere politikeres - søgelys, da eleverne besøgte et beboerhus som led i temaugen »Dråber af verden«. Her kunne eleverne smage mellemøstlig mad, prøve tørklæder, male med henna, høre mellemøstlig musik osv. Det fik Martin Henriksen (DF), Naser Khader (K) og Marcus Knuth (V) til at fare i blækhuset og harcelere over skolens prioriteringer. Martin Henriksen mente endda, at det burde få konsekvenser for friskolens statstilskud.

»Ledelsen på den pågældende skole burde skamme sig. Tænk at introducere unge danske piger og drenge til islamisk undertrykkelse og tilmed bede pigerne om at tage det muslimske tørklæde på. Det er grotesk ud over alle grænser«, skrev Martin Henriksen på Facebook. Hans partifælle Kenneth Kristensen Berth stemte i og udtalte, »der er jo en grænse for, hvad man skal tolerere af dumheder (…) Jeg kan ikke se, hvorfor man skal lege muslim? Man leger jo heller ikke kristen eller hindu. Religion er ikke noget, man leger«

Når folketingsmedlemmer mener, at en skoles kulturudvekslingsarrangement, i øvrigt helt fri for religiøs forkyndelse, skal kunne medføre fratagelse af statstilskud er vi nået derhen, hvor det giver anledning til at reflektere over frisindet og toleranceniveauet i Danmark. Udtalelserne er nok forventelige fra Dansk Folkepartis kant – men at også repræsentanter fra Konservative samt Venstre stemmer i, er foruroligende.

»Frisind« er ét af ti værdiord i den Danmarkskanon, som blev søsat af Bertel Haarder i 2016, og som undervisningsminister Merete Riisager netop har slået et slag for. Kanonen er skabt for at bevidstgøre om de historiske og kulturelle samfundsværdier, traditioner og begivenheder, som i særlig grad har formet det danske samfund og er vigtige at bære med ind i fremtiden.

Frisindets rødder er funderet i tolerance overfor religiøse mindretal, og Grundtvig fik stor indflydelse på, hvordan denne tolerance udmønter sig i et særligt dansk frisind. Han lagde vægt på frisind som en værdi, der giver den enkelte frihed til at stå ved sine holdninger, men samtidigt respekterer andres synspunkter – selv om man ikke er enig med dem. Grundtvig var på den måde med til at knæsætte pluralismen som en central værdi i det danske samfund.

I en dansk sammenhæng indebærer frisind altså, at ’alt ikke er lige godt’ og er dermed ikke det samme som holdningsløshed. Frisind er, at den der selv har en fast overbevisning også kæmper for andres ret til at tænke, tro og leve i overensstemmelse med deres værdier og normer.

I skoleverdenen oplever vi, som med eksemplet fra Holstebro Friskole, at der er en næsten hysterisk håndskyhed i forhold til religiøsitet. Holstebro Friskole er funderet på grundtvig-koldske værdier men bliver alligevel beskyldt for at pådutte eleverne muslimske værdier ved at lade børnene få indblik i, hvordan andre lever.

I Danmark trækker vi blandt andet på erfaringspædagogikken, og der er en stærk tradition for at tage på feltarbejde og besøge eksempelvis forskellige religiøse bygninger. Hvordan kan en dæmonisering af andre kulturelle og religiøse værdier nogen sinde være med til at styrke integrationen og medborgerskabet i dette land?

Har vi glemt, at frisind netop ikke kun er for majoriteten. Hele pointen er jo, at frisindet omfavner selv de mest modstridende forskelligheder. Selvfølgelig skal vi diskutere og være uenige, men hvis det bliver til udskamning af bestemte befolkningsgrupper, er vi på gal kurs.

De tre folketingspolitikere fyrer med deres harske udtalelser op under en tænkning, som i bedste fald skaber medvinds-forargelse og i værste fald er medvirkende til at opsplitte vores samfund yderligere.

Debatindlæg i diverse dagblade, juli 2018