Ny minister må stoppe indignationen over friskolerne

Af Peter Bendix Pedersen, formand for FRISKOLERNE, Middelfartvej 77, 5466 Asperup, peter(at)friskolerne.dk, www.friskolerne.dk

I alt for mange år er der blevet tegnet en kunstig front mellem folkeskoler overfor friskoler og private grundskoler. Men, fronten giver ikke mening. Folkeskoler, friskoler og private grundskoler er hinandens forudsætninger, og vi er optaget af det samme: at hvert enkelt barn skal udfordres, støttes og have de bedste muligheder – uanset baggrund.

Fronten er blevet flittigt italesat af både medier, politikere og skolefolk. Ofte med den vinkel, at friskolernes frihed sker på bekostning af folkeskolerne. Den fortælling er desværre stærk, men den går ud over respekten for en mangfoldig grundskole og det frihedssyn, den er udtryk for.

Med Pernille Rosenkrantz-Theil for bordenden i Undervisningsministeriet har vi fået en kvinde med et stærkt værdisæt og et varmt hjerte for grundskolen og alle de voksne, børn og unge, den består af.

Vi har også fået en socialdemokratisk undervisningsminister for hvem, værdierne bag friskoler og private grundskoler ikke nødvendigvis er hjerteblod. Og derfor må de første 100 dage også meget gerne byde på en besøgsrunde på en stribe friskoler karakteriseret ved stor mangfoldighed.

Under valgkampen kom statstilskuddet til friskoler og private grundskoler til at fylde en del, selvom den samlede grundskole, herunder folkeskolen og lærernes forhold, mærkværdigvis ikke var et tydeligt tema i valgkampen. Efter forskellige bud på, hvordan man kan ramme friskoler og privatskolers økonomi, gik op for de fleste, at friskolernes økonomi – ligesom folkeskolernes – er koblet til en række faktorer såsom social ansvarlighed, undervisningskvalitet, muligheden for at bo på landet etc. Til sidst markerede S, at et reduceret statstilskud alligevel ikke skal gælde alle friskoler men derimod kun friskoler og privatskoler i byerne.

På ministerens bord de første 100 dage ligger derfor også at få skabt ro omkring statstilskuddet til friskoler og private grundskoler. Vi bakker helt op om, at tilskuddet, der gives friskolerne og privatskolerne, kan omfordeles endnu mere solidarisk internt. Men det dur ikke at sætte den samlede pulje penge ned. Friskoler og private grundskoler modtager stadigt kun 76 procent af udgifterne til folkeskolerne, og derfor må den nye minister også meget gerne bidrage til, at den indignation, som nu i årevis har været båret frem af ikke mindst socialdemokratiske politikere, slutter.

På ministerens bord ligger også et stykke gedigent oprydningsarbejde efter den folkeskolereform, som Christine Antorini eksekverede i 2013. Hvor ville det være sundt for hele grundskolen, hvis man fra politisk hold turde vise mere frihed og tillid og samtidigt sætte alt ind på at skabe respekt om lærergerningen.

Vi håber, den nye minister vil give folkeskolen mere frihed. På friskolerne véd vi, at frihed avler engagement og medleven, og de to komponenter skaber massiv muskelkraft.

I FRISKOLERNE er vi også stærkt optagede af, hvordan vi – på tværs af hele grundskolesektoren – kan blive bedre til at undgå, at unge bliver præstationsramte og stressede. Folkeskolerne og friskolerne spiller på den samme bane, og ministeren må meget gerne invitere til mere samarbejde på tværs. Vi står op for det samme hver eneste dag. Friskolerne er en del af løsningen – ikke det modsatte.

Bragt i Altinget.dk, den 5. september 2019