Arbejdspladsvurdering (APV)
En APV er systematisk vurdering af arbejdsmiljøet og de belastninger, de ansatte udsættes for.
Alle skoler skal udarbejde en skriftlige APV, og det skal som minimum ske hvert tredje år.
APV’en skal dog altid revideres, hvis der sker ændringer i arbejdet eller i arbejdsmetoder og –processer, som har betydning for arbejdsmiljøet.
Arbejdsmiljøorganisationen skal deltage i planlægningen og gennemførelse af en APV. Omfang og indhold afhænger bl.a. af arbejdets art, de konkrete arbejdsmiljøforhold, skolens størrelse, tekniske hjælpemidler, samt arbejdsmetoder og –processer.
Vurdering af både det fysiske og det psykiske arbejdsmiljø
APV’en skal både omfatte det fysiske og psykiske arbejdsmiljø. Beskrivelse og vurdering af sygefraværet skal også indgå i vurderingen.
Skolen kan selv vælge den metode, som APV’en skal gennemføres efter, men følgende fem elementer skal være indeholdt:
- Identifikation og kortlægning af arbejdspladsens arbejdsmiljøforhold
- Beskrivelse og vurdering af arbejdspladsens arbejdsmiljøproblemer
- Inddragelse af sygefraværet for at vurdere, om der er forhold i arbejdsmiljøet, som kan medvirke til sygefraværet
- Opstilling af en prioriteret handlingsplan for bedre arbejdsmiljø
- Retningslinjer for opfølgning på handlingsplanen
Arbejdstilsynet har udgivet en vejledning, der redegør nærmere for, hvordan en APV skal gennemføres, fx i de brancheorienterede ”Arbejdsmiljøvejvisere”, der beskriver forskellige metoder til, hvordan en APV kan gennemføres og indeholder en beskrivelse af de mest almindelige arbejdsmiljøproblemer inden for branchen.
Tilgængelig APV
APV’en skal være tilgængelig på arbejdspladsen for ledelsen, de ansatte og Arbejdstilsynet.
Kilder: Arbejdsmiljøloven og PAV (personaleadministrativ vejledning)