fjern søgeboks
Frihed til forskellighed

Arbejdspladsvurdering (APV)

Arbejdspladsvurdering (APV)

En APV er systematisk vurdering af arbejdsmiljøet og de belastninger, de ansatte udsættes for.
Alle skoler skal udarbejde en skriftlige APV, og det skal som minimum ske hvert tredje år.

APV’en skal dog altid revideres, hvis der sker ændringer i arbejdet eller i arbejdsmetoder og –processer, som har betydning for arbejdsmiljøet.

Arbejdsmiljøorganisationen skal deltage i planlægningen og gennemførelse af en APV. Omfang og indhold afhænger bl.a. af arbejdets art, de konkrete arbejdsmiljøforhold, skolens størrelse, tekniske hjælpemidler, samt arbejdsmetoder og –processer.

Vurdering af både det fysiske og det psykiske arbejdsmiljø
APV’en skal både omfatte det fysiske og psykiske arbejdsmiljø. Beskrivelse og vurdering af sygefraværet skal også indgå i vurderingen.

Skolen kan selv vælge den metode, som APV’en skal gennemføres efter, men følgende fem elementer skal være indeholdt:

  • Identifikation og kortlægning af arbejdspladsens arbejdsmiljøforhold
  • Beskrivelse og vurdering af arbejdspladsens arbejdsmiljøproblemer
  • Inddragelse af sygefraværet for at vurdere, om der er forhold i arbejdsmiljøet, som kan medvirke til sygefraværet
  • Opstilling af en prioriteret handlingsplan for bedre arbejdsmiljø
  • Retningslinjer for opfølgning på handlingsplanen

Arbejdstilsynet har udgivet en vejledning, der redegør nærmere for, hvordan en APV skal gennemføres, fx i de brancheorienterede ”Arbejdsmiljøvejvisere”, der beskriver forskellige metoder til, hvordan en APV kan gennemføres og indeholder en beskrivelse af de mest almindelige arbejdsmiljøproblemer inden for branchen.

Tilgængelig APV
APV’en skal være tilgængelig på arbejdspladsen for ledelsen, de ansatte og Arbejdstilsynet.

Kilder: Arbejdsmiljøloven og PAV (personaleadministrativ vejledning)

Skema om psykisk arbejdsmiljø til APV

Arbejdspladsvurdering (APV) er en kortlægning af arbejdsmiljøet, som følges op af en beskrivelse af problemerne, en handlingsplan og en plan for opfølgning på problemerne.

APV er en lovpligtig proces, som skal gennemføres hvert 3. år, samt hvis der sker væsentlige ændringer i arbejdsforholdene.

APVen udarbejdes af arbejdsmiljøgruppen og skal omfatte både det fysiske og psykiske arbejdsmiljø samt sygefravær.

Få inspiration til jeres APV.

info

Tilmeld dig nyhedsagenterne

Nyhedsagenter:


Ønsker du at redigere din nyhedsagent? Tryk her!




Tilmeld nyhedsbrev

FRISKOLERNE udgiver i alt tre nyhedsbreve, SkoleNyt, KursusNyt og InternationaltNyt. Ved at tilmelde dig accepterer du vores privatlivspolitik.


Ja, tak. Send mig følgende nyhedsbreve:

 

Hvad er du interesseret i?

Hele skolens forening!

I FRISKOLERNE er både ansatte, skolekredsmedlemmer og forældre automatisk medlemmer af foreningen gennem skolen. Ring til os, hvis du har brug for at løfte en sag politisk, eller hvis du har brug for konkret rådgivning. 

FRISKOLERNE

og Friskolernes Hus

Middelfartvej 77 - 5466 Asperup - df(at)friskoler.dk

Telefon 6261 3013
Man-tors 9-12 og 12.30-15.00, Fredag 9-12