Valg af tillidsrepræsentant

Regler for lærere

Regler for lærerområdet
Kilde: Cirkulære om tillidsrepræsentanter i staten, PAV

Ved enhver skole kan der vælges en tillidsrepræsentant (TR) pr. medarbejdergruppe, hvis den pågældende repræsenterer mindst 5 medarbejdere (bemærk, der er ikke krav om organiserede medarbejdere).

De stemmeberettigede er alle ansatte inden for den pågældende medarbejdergruppe, herunder elever, uanset organisationsforhold.

For større skoler kan der vælges en tillidsrepræsentant pr. afdeling, hvis afdelingen har en selvstændig ledelsesfunktion. Dvs. hvis den pågældende afdelingsleder har selvstændig ledelsesret, beslutnings- eller indstillingsret ved ansættelser og afskedigelser, samt selvstændigt budget- og regnskabsansvar.

Der kan vælges mere end én tillidsrepræsentant
Hvis medarbejderne ønsker det, og skolens ledelse er enig heri, kan der vælges flere end én tillidsrepræsen-tant pr. medarbejdergruppe. Hvis antallet af medarbejdere er mindre end 5, kan den pågældende gruppe søge bistand hos en tillidsrepræsentant for en anden medarbejdergruppe.

Den pågældende gruppe kan, hvis ledelsen er enig, alternativt udgøre et valgfællesskab med en tilsvarende gruppe i en anden afdeling af skolen. En arbejdsgivers accept af valg af mere end én tillidsrepræsentant pr. medarbejdergruppe behandles som en lokalaftale, uanset om den beror på en uskreven praksis eller en formel lokalaftale. Dermed kan ordningen opsiges til bortfald med et varsel på 3 måneder, medmindre andet er aftalt.

Suppleanter
Der kan vælges en suppleant for hver tillidsrepræsentant. Ved en aftale om valg af mere end én tillidsrepræsentant pr. medarbejdergruppe kan det samtidigt aftales, at der ikke kan vælges en suppleant for den/de yderligere tillidsrepræsentant(er).

Ved valg af suppleant gælder samme regler som for valg af (fælles)tillidsrepræsentant med hensyn til valg og valgbarhed, anmeldelse af valget, indsigelse mod valget, beskæftigelsesgrad og minimumvalgperiode. Suppleanten har ligesom TR ret til frihed til deltagelse i faglige kurser mv., beskyttelse mod afsked og forflyttelse, samt om vilkår efter hvervets ophør.

Anmeldelse og indsigelsesret
Når en TR er blevet valgt, skal FSL skriftligt anmelde valget over for skolen. Skolen kan gøre indsigelse over for valget af en TR. Indsigelsen skal fremsættes inden for 3 uger efter, at anmeldelsen er modtaget. Indsigelserne kan eksempelvis begrundes i:

• At den ansatte ikke har været ansat i 9 måneder
  • At den ansatte har modtaget en advarsel for et grovere forhold
  • Alvorlige samarbejdsvanskeligheder mellem ledelsen og den valgte TR, herunder at samarbejdsvanskelighederne ikke hovedsagligt skyldes ledelsens forhold.

Kontakt os

Ring til Friskolernes Hus