Valg af tillidsrepræsentant

Regler for pædagogisk personale

Kilde: BUPL Tiltrædelsesoverenskomst

Hvornår kan der vælges en TR?
En TR kan vælges, hvis der er mindst 5 pædagogiske medarbejdere. Hvis der er 4 eller færre medarbejdere, skal der være enighed mellem de lokale parter om, at der kan vælges en TR.

Der kan også vælges en suppleant, men denne er ved TR's normale varetagelse af hvervet at betragte som "hvilende", dvs. ikke omfattet af overenskomstens bestemmelser om TR.

Hvem kan vælges til TR?
Valgbar TR vælges blandt ansatte med mindst et halvt års ansættelse, og valget anmeldes over for skolen ved brev fra BUPL. Ansatte med ledelsesfunktion kan ikke varetage en TR-funktion.

Orientering af TR
TR skal holdes orienteret ved forestående ændringer på skolen med betydning for skolens arbejde.

Tidsforbrug til TR-arbejde mv.
Det forudsættes, at skolens ledelse og TR drøfter og aftaler rammerne for TR's tidsforbrug. TR skal udføre sine opgaver således, at det medfører mindst mulig forstyrrelse af arbejdet. Hvis skolen lægger beslag på TR, eller TR retter henvendelse til skolens ledelse om spørgsmål, der angår skolen og medarbejderne, skal medregnes i tidsforbruget i vedkommendes arbejdstidsopgørelse.

TR ydes et månedligt funktionstillæg på kr. 540 (i grundbeløb pr. 31. marts 2012).

Adgang til passende lokale
Skolen skal anvise TR et passende lokale med adgang til telefon og IT-udstyr til brug for udførelsen af TR-opgaver.

Afskedigelse
En TR's afskedigelse skal begrundes i tvingende årsager. TR skal gives sit sædvanlige varsel + 3 måneder, dog minimum 6 måneder. Forinden afskedigelse skal sagen være forhandlet mellem BUPL og den pågældende skoleforening.

Fravalg eller afgivelse af funktionen
TR er i efterfølgende tre måneder omfattet af bestemmelserne om afskedigelse.

Ring til Friskolernes Hus
Ole Carl Petersen