Valg og certificering af friskolens tilsynsførende

Lovpligtig evaluering enten ved selv-evalulering eller ved tilsynsførende

Frie grundskoler skal, ifølge friskoleloven §9, enten selv evaluere skolen regelmæssigt eller vælge en tilsynsførende.

Skolerne kan vælge mellem de tilsynsførende, der allerede er certificeret af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) - eller pege på en ny tilsynsførende, der herefter gennemgår en certificeringsuddannelse.
En oversigt findes på Undervisningsministeriets hjemmeside.

Efter valg af tilsynsførende skal skolen orientere Styrelsen for Undervisning og Kvalitet om, hvem skolen har valgt. Dette skal også fremgå af skolens hjemmeside.

4-dages lovpligtig Certificeringsuddannelse

En certificering opnås ved deltagelse i en fire dages certificeringsuddannelse. Certificeringen gælder i 5 år, hvorefter den tilsynsførende skal gen-certificeres. Både certificering og gen-certificering gælder i 5 år.

Certificeringsuddannelsen består af 2 x 2 dages internatkursus, der i alt indeholder fire moduler á 7-10 timer.

FRISKOLERNE samarbejder med de øvrige skoleforeninger om kurser og uddannelse gennem Certificeringsudvalget, som er ansvarlig for uddannelserne.
Se mere på Fordelingssekretariatets hjemmeside.

Sådan bliver du certificeret

Ansøgningsproces, krav og indstilling til certificering

Hvornår starter næste uddannelse?

Se kommende uddannelser på Fordelingssekretariatets hjemmeside

Gen-certificering

Et tilbud til allerede godkendte tilsynsførende. En certificering gælder i 5 år

Hent ansøgningsskema

Skema til brug ved ansøgning om optagelse på frie grundskolers certificeringsuddannelse.

Tilmeld dig uddannelsen

Tilmelding sker ved at indsende ansøgning samt relevante dokumenter til Fordelingssekretariatet

Certificeringsuddannelsen for tilsynsførende ved frie grundskoler er en tre-dages lovpligtig uddannelse.

En certificering gælder i 5 år.

Gen-certificering opnås ved deltagelse i et et-dages kursus.

Se Fordelings-
sekretariatets kursusplan

Har du spørgsmål til certificering?

Ring eller skriv til os, hvis du har spørgsmål vedr. certificeringsuddannelsen.
Jakob Ringgaard
Skriv til mig