Ansøgning, krav og indstilling

Ansøgningsproces og indstilling til certificering

For at blive optaget på uddannelsen skal ansøgning, samt relevante dokumenter sendes til Fordelingssekretariatet.
Se den samlede kursusplan og kontaktoplysninger på Fordelingssekretariatets hjemmeside.

Sammen med ansøgningsskemaet medsendes dokumentation for, at ansøger har de nødvendige faglige og pædagogiske forudsætninger, fx:

1. En uddannelse, der kvalificerer til at undervise i grundskolen
2. Anden tilsvarende uddannelse, hvor ansøgeren har opnået kendskab til, hvilke krav, der stilles til undervisningen i grundskolen, eller
3. På anden måde kan dokumentere at have kendskab til, hvilke krav, der stilles til undervisningen i grundskolen.

Certificeringsudvalget indstiller til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK), hvem der skal certificeres.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet vurderer endeligt, hvem der certificeres som tilsynsførende.

Krav til ansøgere og valgbarhed

For at blive certificeret skal ansøgeren opfylde følgende grundlæggende krav:

• ansøgeren har en uddannelse, der kvalificerer til at undervise i grundskolen, eller
  • ansøgeren har anden tilsvarende uddannelse, hvorfor ansøgeren har opnået kendskab til, hvilke krav, der stilles til undervisningen i grundskolen, eller
  • ansøgeren på anden måde kan dokumentere at have kendskab til, hvilke krav, der stilles til undervisningen i grundskolen.
  • Ansøgeren skal beherske dansk i skrift og tale, hvis certificering skal gælde tilsyn med skoler med dansk som undervisningssprog.
  • Ansøgeren skal dokumentere at være i besiddelse af de nødvendige, relevante sproglige forudsætninger, hvis certificeringen skal gælde tilsyn med skoler med et andet undervisningssprog end dansk.

Øvrige krav om valgbarhed til tilsynsførende
Den tilsynsførende skal desuden leve op til kravene i friskoleloven vedrørende valgbarhed; fx må den tilsynsførende ikke tilhøre forældrekredsen, være medlem af skolens bestyrelse, være ansat på skolen, etc. Læs den fulde beskrivelse i friskolelovens §9.

Læs hele bekendtgørelsen om valg og certificering af tilsynsførende ved frie grundskoler.

Kontakt os

Ring til Friskolernes Hus