Årsberetning, strategi på skoleskemaet og energidrikke - Magasinet nr. 41 er udkommet

Magasinet sætter denne gang fokus på energidrikke, som lader til at være blevet en helt naturlig del af mange både børn og voksnes dagligdag. Vi tager desuden på besøg på Kristofferskolen i Roskilde, hvor alle elever har faget havebrug. Læs også årsberetningen for 2023, fordyb dig i en ny håndfuld elevklummer og læs om Rosa Kildahl, der trådte sine barnesko på Vildsted Friskole.
Af: Mie Lund Hansen, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Administration , Magasinet Friskolen
09.04.24

Magasinet Friskolen sætter denne gang FOKUS PÅ ENERGIDRIKKE. Det lader nemlig til, at den søde smag og farvestrålende indpakning appelerer til børn, selvom indholdet af koffein er alt for højt til små kroppe og uudviklede hjerner. Vi har bedt en forsker på DTU Fødevareinstituttet om at gøre og klogere på, hvad det egentlig er, man indtager, når man drikker en energidrik. Og konklusionen ser ud til at være ganske klar: energidrikke er ikke for børn

FRISKOLEN ER EN DEL AF ROSA FRA BAGEDYSTEN! For Rosa Kildahl kan Vilsted Friskole bedst beskrives som en sorgløs tid, og minderne er mange. Dage fulde af leg og venskaber på tværs af alder og køn er det, hun husker tydeligst. FIND "Friskolen er en del af Rosa Kildahl".

Hvad fylder hos vores elever? I denne runde elevklummer har eleverne selv valgt, hvad de gerne vil skrive om. Det er der kommet et væld af meget forskellige elevklummer ud af. Du kan læse fem af dem i magasinet denne gang. Fælles for dem er, at det er betragtninger fra den enkelte friskoleelevs liv, som det ser ud lige nu.

I DETTE NUMMER kan du også læse bestyrelsens Skriftlige beretning for 2023, fordybe dig i Friskolestatistik, foreningens regnskab og meget mere. Derigennem har du mulighed for at forberede dig på det forestående landsmøde i foreningen 29. - 30. april på Comwell Kolding.

HAR DIN FRISKOLE EN SKOLEHAVE? I artiklen "Vi bruger friheden til..." er vi denne gang på besøg på Kristofferskolen i Roskilde, der bruger deres frihed til at undervise i havebrug. Alle skolens elever har hvert år timer i haven, og havebrugslærer Bente Klerke beskriver skolens have som et sted, hvor man kan komme til indre ro. "Og det er vigtigt," påpeger hun, "for skal man finde sin vej i livet, så er man nødt til at kunne mærke sig selv. Og man kan ikke mærke sig selv, hvis der ikke er stilhed og tid."

Ovenstående er bare noget af det, der har fundet vej til Magasinet Friskolen nr. 41. Hvis du ikke sidder med en fysisk udgave af magasinet, så husk at du kan læse og dele alle historier gratis på www.magasinetfriskolen.dk og i vores app.

God læselyst!

HUSK AT DOWNLOADE MAGASINETS APP!
APP'en kan downloades her:
iPhone/iPad
Android- Smartphone/tablet