Anbefalinger til udførelse af nye Fælles Mål i skolen

En rådgivningsgruppe nedsat af Undervisningsministeriet har barslet med en publikation med en række anbefalinger til, hvordan nye Fælles Mål kan implementeres i undervisningen.
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
Administration , Pædagogik & skoleliv
27.06.18

Rådgivningsgruppen opstiller fem pejlemærker, som anbefalingerne tager udgangspunkt i:

·       Færre bindinger skal give øget lokal og didaktisk frihed til skoler

·       Vejledningen skal forankres i folkeskolens formål

·       Undervisningens tilrettelæggelse ud fra folkeskoleloven

·       Faglige mål som central didaktisk kategori

·       Styrkelse af den professionelle dømmekraft

Rådgivningsgruppen var bredt sammensat af lærere, ledere, videnspersoner og repræsentanter fra Danmarks Lærerforening, Kommunernes Landsforening, Børne- og Kulturchefforeningen samt Skolelederforeningen.

Den 28 sider lange publikation med titlen, ”Formål og frihed – fem pejlemærker for Fælles Mål i folkeskolen”, er i høj grad relevant for friskoler, lilleskoler, steinerskoler og andre frie grundskoler, fordi skolernes undervisning skal stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Disse krav er netop formuleret i Fælles Mål.

<link https: www.uvm.dk media filer uvm udd folke pdf18 juni _blank external-link-new-window internal-link>LINK til publikationen Formål og frihed.

<link https: www.uvm.dk aktuelt nyheder uvm juni _blank external-link-new-window internal-link>LINK til Undervisningsministeriets pressemeddelelse.