Børnehavernes metodefrihed sikret

Solidt fodarbejde sikrede ændringer i bekendtgørelsens ordlyd, så IT ikke bliver et krav i daginsitutioner.
Af: Maren Skotte, Friskolernes Hus
Presse & politik , Administration
02.07.18

Alle daginstitutioner skal formulere pædagogiske læreplaner, og den 1. juli 2018 trådte en ny bekendtgørelse om pædagogiske mål i kraft med seks læreplanstemaer.

Frem mod denne dato har der været en del tovtrækkeri om ordlyden, idet det i udgangspunktet var formuleret, at daginstitutioner "skal" have mulighed for at anvende it. Dette har Dansk Friskoleforening i samarbejde med Daginstitutionernes Landsorganisation opponeret imod både via høringssvar samt politisk lobby-arbejde.

Metodefrihed sikrer mangfoldighed
Bekendtgørelsen er blevet ændret flere gange undervejs for at gøre det helt klart, at reglerne fastsætter de overordnede mål, mens det står det enkelte dagtilbud frit at vælge den pædagogiske tilgang, der passer dem bedst.

"Det er vigtigt, at vi ikke opererer med "skal", når det kommer til IT i daginstitutioner. Det skal være sådan, at vuggestuer og børnehaver reelt har metodefrihed, og hvis man ønsker at vægte noget frem for andet er det for mig at se blot et udtryk for en vigtig mangfoldighed" siger formand for Dansk Friskoleforening Peter Bendix Pedersen.

Børnehaver funderet på eksempelvis Rudolf Steiners pædagogik ville være kommet i klemme, hvis det ikke var lykkedes at ændre ordlyden i bekendtgørelsesteksten.

Politisk benarbejde gav pote
Bekendtgørelsen ordlyd var før ændringerne i modstrid med de politiske intentioner.

»Det, der er problemet her, er, at politikerne rent faktisk gerne vil give dagtilbuddene metodefrihed, men er kommet til i et bilag et diktere en meget specifik metode. Det opfordrer vi til, at der bliver rettet op på, siger Tanja Krabbe, der er sekretariatschef i DLO, til TV2 Syd.

Peter Bendix Pedersen roser det samarbejde, som Dansk Friskoleforening og Daginstitutionernes Landsorganisation har haft i denne sag, »Jeg er rigtig glad for det samarbejde, som Dansk Friskoleforening har med Daginstitutionernes Landsorganisation, og i denne her sag har det vist sig, at vi ved fælles hjælp og saglige argumenter har kunnet flytte nogle vigtige kommaer i bekendtgørelsen«.

Især to centrale politikere fik ændret på den endelige ordlyd, og Peter Bendix Pedersen sender derfor også en rose videre til børne- og socialminister Mai Mercado (K) og politisk ordfører Anni Mathiesen (V). »Det var de to, der i sidste ende kunne få tingene til at ske«, anerkender Peter Bendix Pedersen.