“Du låner altså bare ikke lige penge i en landzone”: Om processen fra drømme til nybyggeri for 10,5 mio. kr.

Forberedelse betaler sig! Med hundredevis af timers forberedelse, forældregældsbreve og en entusiastisk skoleleder, er det lykkedes Gudenådalens Friskole at låne 10,5 mio. kr. til nybyggeri. Skoleleder Sven Wortmann fortæller om processen i magasinet Friskolen nr. 6 i artiklen "Du låner altså bare ikke lige penge i en landzone".
Af: Mette Marie Møller, Friskolernes Hus
Magasinet Friskolen , Pædagogik & skoleliv
21.03.18

Trods et kuldsejlet tilløb er det lykkes for Gudenådalens Friskole at låne 10,5 mio. kr. til nybyggeri. Vejen har været lang, og har krævet mange timers forarbejde både i bestyrelsen og hos forældre.

Men det er kun lykkedes, understreger skoleleder Sven Wortmann, med hårdt arbejde, engagerede frivillige forældre med de nødvendige kompetencer, og en klart beskrevet strategi.

En af flere centrale figurer i projektet har været forælder på skolen, Søren Møller: "Planen var at lave så solidt et forarbejde, at banker og realkreditinstitutterne blev oprigtigt interesserede i os. Vi måtte ikke gå til dem, før vi var helt klar” fortæller Søren Møller.

De, og forældrene var så klar, at forældrene tidligt i forløbet tegnede gældsbreve for 1,2 millioner kroner som et led i finansieringen. Forældre, bedsteforældre og venner af skolen tog ansvar for den første risiko, hvis noget skulle gå galt!

Få resten af historien om tålmodighed, nærhed og fællesskab i artiklen <link http: friskoler.link laanepenge _blank external-link-new-window internal-link>"Du låner altså bare ikke lige penge i en landzone".