Færre bindende mål i folkeskolen

Ny aftale med forligskredsen om at løsne bindingerne i Fælles Mål.
Af: Peter Højgaard Petersen, Friskolernes Hus
Administration , Presse & politik
08.06.17

Undervisningsministeren har den 19. maj indgået aftale med folkeskoleforligskredsen om at løsne på bindingerne i Fælles Mål. Med aftalen fastholdes de 215 overordnede kompetencemål som bindende, mens de 3.170 underliggende færdigheds- og vidensmål bliver vejledende. Kravet om, at de to kanoner for henholdsvis historie og dansk litteratur skal indgå i undervisningen i folkeskolen, fastholdes med aftalen.

For de frie grundskoler gælder uændret, at undervisningen skal stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, og at skolerne enten skal følge Fælles Mål, eller skal formulere egne mål og undervisningsplaner.

Med den nye aftale for folkeskolen oprettes et hierarki med tre niveauer. Det er kompliceret stof, men måske er dette overblik hjælpsomt:

Niveau 1: De 215 kompetencemål. Kompetencemålene vil ikke blive skrevet ind i selve folkeskoleloven men vil fremgå af bekendtgørelsen om Fælles Mål.

Niveau 2: De 866 færdigheds- og vidensområder, som ligger under de 215 kompetencemål, angiver i overskriftsform afgørende elementer inden for kompetencemålene. Disse områder vil fortsat være bindende i og med de hierarkisk hører under kompetencemålene, som jo er hjemlet i folkeskoleloven. Områderne fastsættes i bekendtgørelsen for Fælles Mål.

Niveau 3: De 3.170 færdigheds- og vidensmål - ligger under færdigheds- og vidensområderne. Det er disse "færdigheds- og vidensmål", som gøres vejledende, og som vil blive beskrevet i ministeriets vejledningsmateriale.