Løntabel gældende fra 1. december klar nu

Ny reguleringsprocent på 5,7703% skal anvendes fra 1. december 2017. Dansk Friskoleforening har lagt en foreløbig løntabel på hjemmesiden.
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
08.11.17

Ny reguleringsprocent på 5,7703% skal anvendes fra 1. december 2017.

Den generelle lønstigning pr. 1. december 2017 er på 1,5 %, og danner grundlag for en foreløbig løntabel, som er gældende for december og januar måned. <link vaerktoejer oekonomi-og-loen loen loentabeller>Løntabellen findes du på Dansk Friskoleforenings hjemmeside. Reguleringsprocenten vil pr. 1. december være 5,7703%.

Foreløbig løntabel
Løntabellen er foreløbig, fordi der i januar måned 2018 kan blive foretaget en reduktion af lønstigningen, og derfor udmeldt en ny, lavere reguleringsprocent.

Det vil ske hvis beregningen af ”privatlønsværnet” viser, at den gennemsnitlige timeløn på statens område er steget mere end den tilsvarende løn på det private arbejdsmarked.

En eventuel ny, lavere reguleringsprocent skal bruges fremadrettet. Der skal således ikke ske en regulering bagud til 1. december, såfremt beregningen af privatlønsværnet giver anledning til at nedsætte reguleringsprocenten. Beregningen af privatlønsværnet forventes klar i løbet af januar måned.

Regulering pr. 1. december 2017
Vi har i en tidligere orientering anbefalet, at skolerne kunne vente med at udbetale lønstigningen ind til den endelige reguleringsprocent var kendt. Denne anbefaling trækker vi tilbage – den nye reguleringsprocent skal anvendes fra 1. december.

Moderniseringsstyrelsen har udsendt en foreløbig løntabel og har oplyst, at der skal udbetales løn efter den foreløbige løntabel i december og januar og frem til at der eventuelt foreligger en ny løntabel, som vil skulle bruges fremadrettet – formentlig for februar og marts måned.

Pr. 1. april 2018 vil lønningerne igen blive reguleret i forbindelse med overenskomstfornyelserne.