Status på HK-overenskomst: Forhandlingerne fortsætter efter sommerferien

Forhandlingerne om en helt ny overenskomst for administrative medarbejdere har været i gang siden slutningen af 2017 mellem HK og Aftaleenheden. Desværre er det ikke lykkedes at blive færdig med forhandlingerne inden sommerferien.
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
27.06.18

Det er især spørgsmålet om, hvilke arbejdsfunktioner og opgavefelter overenskomsten skal dække, som udfordrer forhandlerne. Parterne genoptager drøftelserne efter sommerferien.

For den lukkede gruppe af skoler, der er omfattet af Lilleskolernes overenskomst med HK, betyder det, at de må vente på at blive overført til en ny HK-overenskomst. Der vil dog snarest blive foretaget en lønregulering, gældende fra 1. april 2018, på grundlag af CFU-forliget.

Med henblik på at få denne lønregulering på plads, er der aftalt forhandlingsmøde mellem Dansk Friskoleforening (som varetager arbejdsgiverinteressen i overenskomsten) og HK til afholdelse i begyndelsen af juli måned. En lønregulering, gældende forskoler tilsluttet Lilleskolernes HK-overenskomst, forventes derfor at kunne meldes ud senere i juli eller primo august.