Eleverne skal have ret til at danne elevråd

Ændring af friskoleloven.
Af: Maren Skotte, Friskolernes Hus
25.03.14

Fra 1. august 2014 har skolens elever ret til at danne elevråd eller på anden demokratisk vis varetage deres fælles interesser vedrørende skolen.

Skolens leder er forpligtet til at opfordre eleverne hertil, hvis de ikke benytter denne ret. Skolens leder kan opfordre eleverne til at vælge en bestemt demokratisk måde, som stemmer overens med skolens overbevisning, men skal med passende mellemrum tage op med eleverne, hvilken demokratisk måde, de ønsker.

<link fileadmin user_upload nyheder marts-april_14 elevraad_lovtidende.pdf download file>Læs Lovtidende nr. 264 (pdf)

Der findes mange former for elevdemokrati
Dansk Friskoleforening undersøgte i 2013, hvilke særlige foranstaltninger, vores medlemsskoler har taget for at sikre elevdemokratiet. Svarene viser, at der er mangfoldige måder at sikre dette.

En del skoler svarede, at den daglige omgangsform mellem voksne og børn bærer præg af inddragelse og åben dialog, og at morgensamlingen også kan ses som et udtryk for denne stemning, og hvor mange forhold om skolen kan debatteres.

Langt hovedparten af Dansk Friskoleforenings medlemsskoler har allerede formaliserede fora, der sikrer eleverne indflydelse: klassiske elevråd med repræsentanter fra alle klassetrin (eller særlige klassetrin), systematiske fællesmøder med dagsorden, elevrepræsentation i arbejdsgrupper (vedr. legeplads, bygninger m.v.) osv.

<link fileadmin user_upload nyheder marts-april_14 chartexport__3_.png download file>Se tabel om elevdemokrati på Dansk Friskoleforenings medlemsskoler (png)